Får prestigefyllt uppdrag
Uppdraget är att utveckla SL:s metoder för förvaltning och livstidsförlängning av bärande strukturer på spårfordon. Avtalet omfattar åtta heltidskonsulter under två års tid, fram till december 2019.
Fordonen utgör en betydande del av investeringarna för spårbundna transporter. Trafikförvaltningen och Kiwa Inspecta Technology har skrivit ett avtal som ska leda till att SL:s fordon ännu bättre ska kunna tjänstgöra i kollektivtrafiken under lång tid framöver.
Kiwa Inspecta Technologys uppdrag är att ta fram en metodik för att förvalta stålstruktur på spårfordon under fordonets hela livscykel: från inköp och tillverkning av fordonet till den dag då det tas ur trafik.
Målet är att bidra till kostnadseffektiv förvaltning och eventuell livstidsförlängning av spårfordonen. Metodiken ska vara anpassad för såväl nya som befintliga fordon, inte minst tunnelbanevagnar av modellen C20 som anses vara Sveriges viktigaste fordon för persontransport.
Den metodik som tas fram kommer att utgöra en viktig del av Trafikförvaltningens fordonsförvaltning under lång tid framöver. Därför ska projektet även ta hänsyn till de möjligheter som kommer med den tekniska utvecklingen, till exempel digitaliserad övervakning av fordonens tillstånd.
– Det är ett oerhört intressant projekt som naturligtvis kommer att ställa stora krav på oss. Men också ett viktigt bevis på styrkan hos den tåggrupp som vi på ett medvetet sätt byggt upp under några år, säger Magnus Dahlberg, projektledare på Kiwa Inspecta Technology.
Expertgruppens arbetsområden omfattar hållfasthet, mätteknik, fordonsdynamik, oförstörande provning och kostnadsanalys.
– Kiwa Inspectas erfarenhet av praktiskt arbete med till exempel svetsteknik kommer också vara värdefull i projektet, säger Magnus Dahlberg.