Forskningsprojekt får anslag
Projektet, kallat ViaTecH, har som mål att utveckla visuella och interaktiva system där människan och upplevelsen står i centrum och som ger hög kvalitet och fördjupad upplevelse hos användaren.
Projektet ska pågå under fyra år med en totalbudget på cirka 30 miljoner kronor. KK-stiftelsen, BTH och olika företag står för en tredjedel var.
– Vi befinner oss idag i en ny era där både förstärkt och virtuell verklighet används för att förbättra sättet som vi kommunicerar med varandra. Användningsområdena för den här typen av applikationer och system kommer därför att vara brett, säger Mats Waltré, programansvarig på KK-stiftelsen.
Forskningen inom projektet ViaTecH ska beröra tre områden: de psykiska och fysiska grunderna för hur vi uppfattar kvalitet, gränssnitten mellan människa-maskin, samt frågor om vilken typ av nätverk som passar bäst för den här typen av nya system.
Projektet ska engagera olika kompetenser och forskare vid BTH. Forskningen ska också bedrivas i samarbete med näringslivet.
– Att arbeta nära högskolan och ett antal andra branschpartner ser vi som ett måste för att möta konkurrensen. Målet är att dra nytta av projektet i den produkt som vi kontinuerligt utvecklar. Förstärkt verklighet, virtuell verklighet och blandad verklighet är absolut viktigast när vi ser vilka behov våra kunder har, i allt från industri till detaljhandel, säger Per-Ola Carlsson, vd för WIP.
Ericsson deltar också. De har ett stort intresse i visuella och interaktiva system, som i framtiden kommer att användas över 5G-nätverk. ViaTecH har därför stor relevans för Ericsson, uppger Jörgen Gustafsson, forskningsledare inom Ericsson Research.
– Att kombinera eyetracking med VR växer som forskningsmetod, och från akademin och industrin ökar efterfrågan på tekniken hela tiden. Som leverantör av verktyg för att studera mänskligt beteende, är det en självklarhet att samarbeta med högskolan, säger Tom Englund, affärsområdeschef på Tobii Pro.