Nytt servicekoncept förutser problem
– I och med den ökande urbaniseringen och allt högre byggnader får hissar en allt större betydelse. Att enkelt och snabbt kunna förflytta sig i och mellan byggnader ses idag som en självklarhet. Detta är något KONE har tagit fasta på vid utvecklandet av den nya tjänsten 24/7 Connected Services – ett servicekoncept som bygger på artificiell intelligens, säger Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef på KONE.
Det är i samarbete med IBM som hissarna gjorts smartare. Genom att ansluta hissar till molnet kan stora mängder data samlas från sensorer som genom IoT-plattformen Watson övervakas, analyseras och visas i realtid. På så sätt kan perfekt underhåll skräddarsys för varje enskild hiss.
- En baby kan bara skrika vilket gör det svårt för en läkare att säga vad som är fel. En vuxen människa kan berätta ”det gör ont här”, vilket gör det enklare för läkaren att hitta orsaken till problemen. Hissarna har framtill nu varit på babystadiet och bara kunnat skrika ”Jag kan inte köra”. Nu har vi kommit till en ny era där hissarna faktiskt kan berätta vad som är fel, berättar KONEs tekniska expert Jonas Bedoire.
Med den nya tjänsten kan KONE erbjuda en ökad trygghet och förbättrad säkerhet för kunder och passagerare. Sensorer i hissen samlar in information 24/7 och med hjälp av IoT-teknik kan behov av underhåll och proaktiva åtgärder direkt identifieras, och eventuella problem förhindras innan de behöver uppstå. Om systemet fastställer att extra åtgärd behövs, kontaktas en servicetekniker automatiskt.
Utvecklingen av KONE 24/7 Connected Services har skett i nära samarbete mellan KONE, IBM och ett antal pilotkunder i bland annat Sverige, Finland och Tyskland. I Sverige är det fastighetsbolaget Humlegården i Stockholm som utgjort en av de globala pilotkunderna. Renova Miljö AB i Göteborg var först ut i Sverige med att köpa det nya servicekonceptet.
- För oss är det väldigt viktigt med hög drifttillgänglighet. Våra hissar finns i en industrimiljö där vi snabbt behöver kunna ta oss upp och ner. En hiss som inte fungerar ordentligt är ett stort problem för oss. Därför är KONE 24/7 Connected Services perfekt för oss, säger Mihkel Albo på Renova Miljö AB.