23948sdkhjf

Höj statusen på smörjning

Jag fick ett mejl från en läsare om min ledare i förra numret, där jag gav politikerna en känga.

“Ledaren om eftersatt UH på VA-nätet kan jag inte annat än hålla med. Vad gäller järnvägen så har jag noterat att Trafikverket lyser med sin frånvaro på diverse träffar om underhåll. Jag är lite engagerad i SvUH vad gäller standard och där finns representanter från olika kraftproducenter, pappersmassa, läkemedel o.s.v. men ingen i den gruppen har stött på någon från Trafikverket. Problemen med järnväg verkar ju vara på räls och kontaktledningar. Och så mycket som de exponeras i media tycker jag att Trafikverket borde vara på tårna”, skrev läsaren.

Ja, U&D får säkert anledning att återkomma till problemet med den växande underhållsskulden inom infrastrukturen. Just när jag skriver dessa rader uppmanas eskilstunaborna att koka sitt dricksvatten på grund av att tarmbakterier på något sätt har trängt in i ledningarna. Jag har tappat räkningen på hur många sådana larm vi har haft de senaste åren.

Och nu över till något helt annat: Olja.

I hela världen förbrukas ungefär 85 miljoner fat olja om dagen, det vill säga drygt 31 miljarder fat om året. Transportsektorn är den ojämförligt största förbrukaren, men inom industrin flödar också mycket olja. Enbart inom hydrauliken förbrukades 35 miljoner liter olja i Sverige förra året.

Det är många smörjpunkter som måste matas med smörjmedel för att maskinerna ska må bra. Det kan inte nog betonas vilken viktig del av det löpande underhållet smörjningen är. Ändå är det många på företagen som betraktar smörjuppdrag som ett riktigt skitgöra, nästan som ett straff. Smörjning har helt enkelt låg status.

Det är tragiskt och inte bra att det är så.

En av talarna på U&D:s smörjteknikdag i Göteborg i oktober tog upp just detta i sin föreläsning:

“Många gånger slås man av att smörjarna är lite undanskuffade i en skrubb. De har inte ens något administrativt verktyg, utan det är svarta boken i bakfickan som gäller. Ofta är oljeboden som en halv katastrof. Det är mycket gamla grejor och halvtomma burkar. Det andas inte kvalitet någonstans”.

Han fortsatte:

“Frågar man smörjkillarna när de var på kurs senast svarar den ene att han var på kurs för tio år sedan och den andra att han aldrig har varit det. Hallå! Om man har smörjansvaret så handlar det om maskinvärden för kanske miljarder och så har man inte gått på smöjkurs… Jag blir så trött. Och så begär chefen att man ändå ska vara intresserad”.

Så slutklämmen på denna ledare blir en uppmaning till företagsledningar och underhållschefer: Skicka er personal på kurs och lyft statusen på smörjsysslan!

Christer Åkerlundh

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078