Forskningscenter startar i Luleå?
Tidningen Ny Teknik berättar att just nu befinner sig ingenjörer från CRCC vid Luleå Tekniska universitet, LTU. Anledningen är att det kinesiska företaget vill öppna ett gemensamt forskningscenter vid lärosätet. Samarbetet rör drift- och underhåll. LTU är världsledande inom drift och UH av höghastighetståg.
- Det här betyder väldigt mycket för oss och vår forskning kring underhåll. När man jobbar med Kina så finns det mycket resurser. Om LTU levererar enligt plan så kommer de lägga fem miljoner årligen, under en femårsperiod, säger Uday Kumar till tidningen.
Uday Kumar är föreståndare för Järnvägstekniskt Centrum och professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Kina har drygt 22 000 km järnväg för snabbtåg. Slitaget har fått kineserna att inse hur viktigt det är med ett effektivt och långsiktigt underhåll, skriver Ny Teknik. Den gemensamma forskning som nu diskuteras med LTU skulle inledningsvis fokusera på PHM (Prognostics and Health Management).
Forskningsområdet handlar om att kunna förutsäga framtida behov av underhåll, och uppkomsten av fel på höghastighetståg, genom att använda teknologier som artificiell intelligens, maskininlärning och Big Data. PHM kan bidra till smartare och effektivare beslut inom drift och underhåll, med bättre tillförlitlighet och ökad kapacitet för tågen och hela järnvägssystemet.
CRRC har hittills upprättat elva gemensamma forskningscenter för höghastighetståg, bland annat i Tyskland och Storbritannien. Att företaget valt Sverige som tolfte land beror på att LTU är en av de största inom sitt område i världen, med omkring 45 personer som jobbar med underhållsforskning och utveckling.
Förhoppningen är att projektet ska dra igång redan den 1 januari.