Från två till fyra spår
Entreprenaden består av att bygga två provisoriska järnvägsspår med full standard på sträckan Hjärup till Arlöv, som ska användas under tiden utbyggnationen pågår. Därefter ska fyra nya spår byggas på delsträckan Flackarp till Arlöv där järnvägen bland annat får en ny utformning och kommer att sänkas ner i marken cirka fem kilometer av sträckan med en övertäckning på cirka 400 meter i Åkarps samhälle. Det finns dessutom en option att bygga sträckan Lund-Flackarp.
Tyréns ska ansvara för delar av bygghandlingsprojekteringen till konsortiet.
– Södra stambanans fyrspårsutbyggnad är ett av de största infrastrukturprojekten i regionen de kommande åren och vi är såklart både glada och stolta över att få vara med, säger Anders Dannqvist, affärschef på Tyréns.
Nya nedsänkta stationer byggs i Hjärup och Åkarp. Stationen i Burlöv byggs ut till en pendlarstation där byte ska kunna ske mellan Pågatåg och Öresundståg. I projektet ingår också ombyggnad av ett antal korsande vägar.
Den stora utmaningen i projektet är att tågtrafiken på Södra stambanan måste fungera under hela byggtiden.
Uppdraget utförs i samverkan med Trafikverket och konsortiet. Byggstart sker nu under hösten 2017 och projektet beräknas vara färdigställt 2024. Södra stambanan är en av Sveriges viktigaste järnvägar för såväl internationella som nationella transporter. För att klara en fortsatt ökning av tågtrafiken, och för att öka punktligheten, måste hela sträckan mellan Malmö och Lund byggas ut till fyra spår.
Foto: Hjärups station.