Han talar på Underhållsdagarna
Nordic Machinery i Kalmar tillverkar och säljer komplexa maskiner som fyller tuber. Innehållet i tuberna kan vara vad som helst, men stora kundgrupper är tandkräms- och kosmetikatillverkare.
När maskiner krånglar ute hos kunderna har Nordic Machinery servicetekniker som rycker ut. Problemet är att 98 procent av kunderna finns utomlands, det tar därför tid för teknikerna att ta sig dit.
För två år sedan började Nordic Machinery testa Augmented Reality, AR, som ett sätt att snabba på kundsupporten. XMReality hjälpte dem med AR-tekniken.
- Vi såg en potential med det verktyget, både vad gäller våra kunders behov och internt i vår eftermarknadsorganisation, berättar Christer Bäck.
Hos kunderna finns önskemål om att kunna få hjälp snabbt.
- För att kunna få en snabb bedömning av vilka resurser, vilka kompetenser vi måste sätta in för att lösa kundens problem har vi börjat använda AR. Vi kan nu guida kunden mot det vi behöver se. Det innebär att vi i vissa fall kan lösa problemen via AR eller så har vi skickat folk, men då har vi helt andra förkunskaper om vad som behövs.
Internt använder Nordic Machinery AR-tekniken för att lyfta nivån på serviceteknikerna i fält.
- Oavsett vilken nivå teknikern befinner sig på så kan problemen många gånger lösa sig utan att vi måste skicka våra bästa spetskompetenser, utan expertisen kan sitta kvar i Sverige.
Christer Bäck föreläser tillsammans med XMReality. Andra föreläsningar handlar om bland annat additiv tillverkning, framtida kompetenskrav inom UH och vikten av att använda standardiserade UH-metoder. Det sistnämnda pratar Patrik Malmsten från SIS om.
Underhållsdagarna arrangeras av U&D och branschorganisationen svenskt Underhåll.