Nya energiklasser påverkar motorers startegenskaper
Standarder omprövas regelbundet. De kan behöva revideras för att tekniken utvecklats och omvärlden förändrats, eller för att de påverkas av ändringar i någon annan standard. Ett exempel är den reviderade utgåvan av fordringarna på startegenskaper hos kortslutna trefas asynkronmotorer, som fastställts nu i september som den tredje utgåvan av SS-EN 60034-12.
Den strängare klassen IE4, med högre krav på verkningsgraden – energieffektiviteten – hos elmotorer som införts i IEC 60034-30-1 (svensk standard SS-EN 60034-30-1) har medfört att man fått justera i den internationella standarden för startegenskaper, IEC 60034-12. I den nya utgåvan, som alltså just fastställts som svensk standard I SS-EN 60034-12 har man lagt till nya klasser som tar hänsyn till att motorer i de nya högre energieffektivitetsklasserna kan ha högre ström och skenbar effekt i stillestånd. Standarden omfattar nu också motorer med märkeffekt ner till 120 W, i stället för 400 W som i den tidigare utgåvan.
SS-EN 60034-12 ingår i en serie standarder för roterande elektriska maskiner, framtagna i internationellt samarbete inom IEC.
Ett förslag till en ny standard i serien är ute på remiss till den 16 oktober 2017. Den ska handla om reparation och renovering av motorer och generatorer.
Internationella standarder från IEC brukar också antas som europeisk standard, EN, av den europeiska standardiseringsorganisationen CENELEC. Det innebär att man i 34 europeiska länder kommer överens om att använda den internationella standarden på samma sätt, utan några oreglerade nationella avvikelser. De kommer då också att fastställas som svensk standard av SEK Svensk Elstandard.
Den nämnda SS-EN 60034-30-1 om klassning av verkningsgrad (IE-beteckning) behandlar en- och trefas asynkronmotorer och permanentmagnetmotorer med en märkeffekt mellan 0,75 kW och 375 kW. Den har följts av IEC 60034-30-2, som behandlar synkronmotorer och andra motorer för matning med varierande spänning och frekvens. Det diskuteras för närvarande om också den ska antas som europeisk standard. Vissa typer av motorer omfattas inte av de båda IEC-standarderna, t ex likströmsmotorer och speciella motorer som är helt integrerade i en maskin, t ex i en fläkt eller en pump.
Vän av ordning kan tycka att man borde behandla motorn tillsammans med sin last, i varje fall de vanliga fallen med en motor som driver en pump eller en fläkt. Nu finns det standarder för det också, nämligen:
SS-EN 50598-1, Ekodesign för elektriska drivsystem med startkopplare, kraftelektronik och tillhörande mekaniska last - Del 1: Utarbetande av standarder för verkningsgrad hos elmotordriven utrustning med tillämpning av ett systemperspektiv och den semi-analytiska modellen
SS-EN 50598-2, Ekodesign för elektriska drivsystem med startkopplare, kraftelektronik och tillhörande mekaniska last - Del 2: Indikatorer för verkningsgrad hos elektriska drivsystem och startkopplare
SS-EN 50598-3, Ekodesign för elektriska drivsystem med startkopplare, kraftelektronik och tillhörande mekaniska last - Del 3: Kvantitativ behandling med hjälp av livscykelanalys, inklusive produktkategoriregler och innehållet i miljödeklarationer
Dessa tre är helt europeiska standarder som tagits fram inom CENELEC, i kommittén TC 22X som arbetar med motordrifter, på uppdrag från EU-kommissionen.