Ny transportplan presenteras
Förslaget presenteras vid en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) klockan 12:30 idag och läggs ut på Trafikverkets hemsida efter klockan 13:30.
I många kommuner väntar man med spänning på hur Trafikverket vill prioritera satsningar på väg och järnväg. Som vanligt pågår det en dragkamp mellan olika regioner om att få statliga infrastrukturpengar.
För ett år sedan lade regeringen fram sin infrastrukturproposition med ekonomisk ram på 622,5 miljarder kronor för satsningar på framförallt järnväg och väg 2018—2029. Trafikverket ska nu föreslå vilka projekt som ska prioriteras inom den ramen.
Projekten ska prioriteras utifrån flera kriterier, framför allt ökad kapaciteten och säkerhet på väg och räls. Men man ska också ta hänsyn till regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 och till målet om minskade utsläpp. Nytt är att transportplanen även ska ta hänsyn till målet om att 250 000 nya bostäder ska byggas.
Av de 622,5 miljarderna kronorna ska 333,5 miljarder användas till att utveckla transportsystemet, Resten går till underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg.
Den ekonomiska ramen innebar en ökning med drygt 100 miljarder jämfört med nuvarande transportplan som sträcker sig till 2025
För järnvägen betyder regeringens ekonomiska ram ett utökat underhåll med 47 procent till 125 miljarder kronor. Ändå räcker det bara till bibehållen standard, inget mer, enligt Trafikverket.
Underhåll av vägar får kosta 164 miljarder. Trafikverket hade begärt 189 miljarder kronor för att vägarna inte ska försämras. Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon bedömde förra hösten att en viss del av vägnätet nu kommer att släpa efter och tappa i funktion.
Transportplanen kommer att skickas ut på remiss innan regeringen tar beslut om planen i mars 2018.
TT