Tågtrafik i ny fabrik
– Tillsammans med vår leverantör, AIT i Umeå, har vi tagit fram en lösning som kommer att minska truckkörningen i fabriken. Det gör arbetsmiljön säkrare men också logistiken effektivare, säger Lars Wallgren, ny logistikchef på Lindbäcks.
Tåget ska transportera skivmaterial och virke från ett av företagets logistikcenter ut till vägg- och taktillverkningen. Materialet som körs ut ska ”kittas”, vilket innebär att det packas skräddarsytt för det vägg- eller takblock det ska användas till.
Genom att göra detta reducerar Lindbäcks arbetsbördan i produktionen, vilket gör det möjligt att klara av den korta takttiden.
I truckgångarna där tåget ska köra, kommer enkelriktad trafik att tillämpas och tåget ska gå enligt en bestämd tidtabell.
- I första hand vill vi minska truckkörning i fabriken och minimera risken för eventuella skador. Men det handlar också om att få in en tydlig takt i materialförsörjningen, som möjliggör för oss att se hur vi ligger till i förhållande till produktionen och att skapa en förutsägbar materialtransport. Vi kommer upptäcka avvikelser snabbt och därmed också se var vi behöver jobba med förbättringar, berättar Lars Wallgren.
Dragtrucken är eldriven, vilket ligger i linje med Lindbäcks tanke om att tillverka flerbostadshus industriellt och effektivt utifrån ett hållbarhetsperspektiv, eftersom flera dieseldrivna truckar kan ersättas med eldrivna.
Foto: Lindbäcks nya superfabrik, som invigs den 19 december i år.