Digitala UH-lösningar på mässa
I en flerårig testsatsning har Strukton infört nya analysmetoder och digitala lösningar i sitt underhållsarbete. Arbetssättet är nytt på den svenska järnvägsmarknaden. Målet är att visa infrastrukturägare hur det går att skapa ett effektivare järnvägsunderhåll.
‒ Vi behöver öka järnvägens motståndskraft vid påfrestningar från trafik och extrem väderlek. Samtidigt behöver det frigöras tid för trafik och tågens punktlighet behöver öka. Maskinella och digitala lösningar är väldigt effektiva och mer exakta än nuvarande metoder, där arbetet ofta sker manuellt, menar Otto Nilsson, som är chef för affärsområdet Innovation och Teknik på Strukton Rail.
Med hjälp av den nya underhållsmetoden vill Strukton skifta över till ett behovsbaserat underhåll. Arbetssättet är cykliskt och inleds med maskinell mätning och sensorövervakning av spårsystemet. Därefter följer datainsamling och analys för att ta fram ett beslutsunderlag. Sedan är det dags för själva underhållet.
‒ När vi gör rätt bedömning av vilka insatser som behövs så behöver underhållet inte stjäla en massa tid från trafiken. Åtgärderna sätts in när de behövs, innan det uppstår fel som skapar avbrott i trafiken. Därmed slipper resenärerna onödiga tågstopp och kostsamma akututryckningar, säger Otto.
Under mässan Nordic Rail presenterar Strukton sina nya underhållslösningar. I utställningsmontern och vid ett seminarium får besökarna del av den fleråriga underhållssatsningen och arbetets resultat så här långt.
Mässan arrangerades för första gången 2007 och slår sedan dess upp dörrarna vartannat år. 2015 hade mässan 4 124 besökare. Av 341 utställare deltog 120 företag och organisationer från andra länder än Sverige.