Tre av tio skräms bort
Underhållsföretaget Strukton Rail har låtit göra en Sifoundersökning om hur folk ser på tågförseningar. Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 1 000 slumpvis utvalda personer från 15 år och uppåt och genomfördes under perioden 3–8 maj i år.
Så sent som under midsommarhelgen drabbades tågresenärerna av förseningar på grund av en kabelolycka söder om Stockholm. Det är inte alla avbrott som går att förutse, men enligt Strukton Rail skulle problem i trafiken på grund av exempelvis signalfel och nedrivna kontaktledningar kunna minska.
– Många problem och förseningar kan undvikas genom ökad användning av ny teknik. Därför efterlyser vi mer utrymme för innovation och utveckling i upphandlingen av järnvägsunderhåll, säger Otto Nilsson, innovations- och teknikchef på Strukton Rail.
I dag utförs järnvägsarbeten huvudsakligen manuellt, trots att det finns teknologiska lösningar som kan effektivisera underhållet. Smarta besiktningsfordon, sensorövervakning och digitala planeringsverktyg skulle enligt Strukton Rail kunna förbättra tågens punktlighet.
Företaget föreslår också att en nollvision införs för järnvägsfel.
– Vi vill samla hela järnvägssektorn kring en nollvision för tekniska fel på järnvägen. En sådan målbild vore en stark drivkraft i vårt arbete för att skapa nya lösningar och en robust järnväg.