Malmbanan framtidssäkras
Omställningen till det nya trafikstyrningssystemet ERTMS pågår på järnvägar i Europa, och Malmbanan är, som U&D har skrivit tidigare, först ut i Sverige. Med det nya systemet ska tåg kunna trafikera flera europeiska länder och passera nationsgränser på ett enklare sätt. Det kommer även att ge Malmbanan en ökad livslängd och lägre underhållskostnader.
Swecos uppdrag avser sträckan Gällivare-Kiruna på Malmbanan.
– Sweco har haft flera olika uppdrag när Sveriges järnväg framtidsäkras med det nya trafikstyrningssystemet. Det uppdrag vi nu vunnit gör att vi är med och påverkar införandet av ERTMS i samråd med Trafikverket, säger Jan Thulin, vd för Swecos järnvägsverksamhet.
Swecos uppdrag innefattar dels att utföra konsekvensanalyser för teknikskiftet och utredningar för den nya standarden för anläggningsutformning för svensk järnväg, och dels att detaljprojektera bygghandlingar för den aktuella sträckan Gällivare-Kiruna. Uppdraget pågår till januari 2019.
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg och trafikerar främst av malmtåg men även person- och godståg. Den 500 kilometer långa järnvägen går mellan Boden och Riksgränsen och sedan vidare till Narvik i Norge.