Testbana får nytt signalsystem
Det är på Trafikverkets uppdrag som systemets funktionalitet ska testas i verklig järnvägsmiljö, utan att påverka trafiken.
ERTMS är ett system som införts inom EU för att förenkla tågtransporter mellan länder och frigöra tid för tätare trafik. I Sverige används fortfarande det äldre ATC-systemet, men Trafikverket förbereder nu successivt för att installera ERTMS. År 2035 beräknas ERTMS vara installerat i sin helhet i Europa. Struktons arbeten går bland annat ut på att förbereda testbanans teknik för det nya systemet.
‒ Vi kommer att parallellutrusta banans ATC-signaler med de två olika ERTMS-systemen som ska testas. Vid banans ändpunkter installerar vi signalkodare som skickar information till ombordutrustningen på banans testtåg, om vilket av ERTMS-systemen tåget ska följa, berättar Eva Spove, platschef Strukton Rail.
Baliser, teknikhus, el- och telekopplingar, samt signalkopplingar mellan ny och redan existerande teknik är annan järnvägsutrustning som Strukton bygger ut testbanan med. Arbetet drar igång vecka 23 och ska vara klart i november 2017.
Strukton Rail är en helhetsleverantör av infrastrukturlösningar för järnväg. Bolaget ansvarar för drift och underhåll på flera av Trafikverkets banor och förser tunnelbanesystemet i Stockholm med service och felavhjälpning.