Samarbeta mer
”Är det svårt att göra U&D?”.
Frågan fick jag av en vän för en tid sedan. Jag svarade både Ja och Nej.
Vi tar nejet först.
Jag behöver bara sitta på ett möte på kontoret, så ligger det tio, ibland 20 mejl och väntar på mig. Det är nyhetsbrev, information om nya produkter, pressmeddelanden, inbjudningar till konferenser och mässor, med mera.
Så uppslag till artiklar och notiser trillar in hela tiden. Men det är något som saknas i all den information som väller över mig. Och nu kommer jag till Ja-svaret på min väns fråga – alltså varför det delvis är svårt att skriva U&D.
Det nästan all information har gemensamt är att de bara innehåller positiva saker.
Det är företag som har lyckats sälja in ett underhållssystem till en stor industri, ett bolag som köper ett annat och därmed når ut till fler kunder, någon som har fått agenturen på en utländsk produkt, det är samarbetsavtal, ny forskning, med mera.
Inte ens när jag pratar med företag berättar de om vilka underhållsrelaterade problem de brottas med. Ingenting om driftstopp eller hur svårt det är att orientera sig i djungeln av hjälpmedel. I sällsynta fall kan nyhetsbrev, som inte är megafoner för något särintresse, berätta om sådana saker.
Och när de jag har intervjuat får läsa mina texter innan publicering vill de ofta gärna ta bort meningar som antyder bekymmer, okunskap eller kanske villrådighet - trots att jag har talat om för dem att det bara är faktafel i min text som de ska rätta.
Under mina drygt 30 år som dagspressjournalist noterade jag samma sak: Företag berättar gärna om sina framgångar men sina problem och motgångar stänger de in i bombsäkra valv.
Det är lättare att få en öppenhjärtlig intervju med Säpo än att få en företagsledare att berätta om svårigheter och utmaningar.
Så, för att återgå till frågan från min vän: Det är svårt att hitta “case” att skriva om, såvida inte problemen redan har lösts på ett lyckosamt sätt för företaget.
Det är synd att företag inte är mer transparanta, att de är så ovilliga att initiera diskussioner om frågor som jag är övertygad om är gemensamma för dem alla.
Jag tror inte något företag kan lösa alla underhållsfrågor själv. Utmaningarna är så stora.
Företag borde börja samtala mer och hitta samarbetsformer. Det finns goda exempel, men de behöver bli fler.
Christer Åkerlundh
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.