23948sdkhjf

Stora skillnader i digital mognad mellan branscher

IFS presenterar resultatet av den globala studien ”Digital Change Survey”. Den visar att det är stora skillnader i digital mognad mellan branscherna.

Studien presenterades på IFS seminarium ”IFS Disrupt” i Stockholm, som U&D just är hemkommen från. Studien omfattar svar från 750 beslutsfattare i 16 länder, bland annat Sverige. Beslutsfattarna är verksamma i branscherna tillverkning, olja och gas, flygindustri, bygg och anläggning, samt service.


Studien visar att investeringsviljan och -förmågan är hög. Nästan 90 procent av de tillfrågade företagen har ”tillräcklig” eller ”mer än tillräcklig” finansiering för digital transformation. Det, menar IFS, indikerar en stark vilja att investera i digital teknik för att utveckla företaget och dess konkurrenskraft.


De svenska företagen ligger något under genomsnittet där motsvarande siffra är 85 procent. Bland de svenska företagen anger 10 procent att investeringen är otillräcklig, endast Spanien (13 procent), Polen (13 procent) och Danmark (18 procent) ligger högre. Det globala genomsnittet är 6%.


De tre områden som rankats högst, av fjorton listade teknikområden, gällande kommande investeringar för digital transformation under den närmaste treårsperioden är: Big Data och analysverktyg (47 procent), Enterprise Resource Planning (ERP) (38 procent) och Internet of Things (36 procent). Samma områden är hetast att investera i för Sverige men med en annan fördelning: IoT (50 procent), Big Data och analys (50 procent) och ERP (34 procent).


–Dagens företag förstår uppenbarligen vikten av att fokusera på digital transformation för att säkra framtida konkurrenskraft. Tekniker som Big data och analys, ERP och IoT spelar en vital roll i att utveckla verksamheter. Företag måste tillämpa dessa innovativa tekniker tillsammans med relevant branschkunskap för att lyckas med den digitala transformationen, säger Antony Bourne, VP Global Industry Solutions på IFS, som stod för presentationen på seminariet.


IFS tycker att det är oroväckande att mer än en tredjedel av företagen (34 procent) är något eller helt oförberedda för att hantera digital transformation på grund av kompetensbrist. Bland de svenska företagen är motsvarande siffra 27 procent.


På frågan om vilka områden som kommer att drabbas värst av kompetensbristen svarade 40 procent ”beslutsstöd (BI)”, 39 procent ”IT-säkerhet”, samt 30 procent ”AI och robotteknik”. För svenska företag förväntas kompetensbrist främst inom beslutsstöd (BI) (48 procent), IT-säkerhet (40 procent) och AI/robotteknik (33 procent).


–Även om ny teknik är viktigt för digital transformation är det tydligt att tillgång till rätt kompetens är avgörande. Det är oroväckande att fler än en tredjedel av företagen inte har rätt kompetens för att förverkliga det digitala transformationsarbetet. Dessa organisationer måste skapa konkreta planer och kartlägga vilka roller som är viktiga för framgång inom just deras branscher. De måste även arbeta hårt för att identifiera och attrahera nya talanger samt utbilda och behålla befintlig personal, säger Antony Bourne.


På frågan om mognadsgraden när det gäller digital transformation, det vill säga faktiska framsteg, svarade 31 procent att de är mogna, deras företag befann sig på en av de två högsta mognadsnivåerna på en femgradig skala. Inom flygbranschen svarade hela 44 procent att de ansåg sig mogna och drar nytta av digital transformation idag. På andra plats kom bygg- och anläggningsbranschen, där motsvarande siffra var 39%. Längst ner på skalan finns olje- och gasbranschen, där bara 19 procent av de tillfrågade ansåg att de är mogna att dra nytta av digital transformation.


–Skillnaderna i digital mognad mellan de olika branscherna är påfallande. Flygindustrin är hårt konkurrensutsatt och företag har kommit långt i att utnyttja ny teknik som exempelvis prediktivt underhåll och tillverkning av reservdelar via 3D-printing, vilket bidrar till framgångsrik digitalisering, säger Antony Bourne.


Bland de svenska företagen anser 29% av respondenterna att deras organisation är mogen och har förutsättningarna att dra nytta av digital transformation.


43 procent av de tillfrågade angav ”intern processeffektivitet” som den viktigaste drivkraften bakom digital transformation. ”Accelerera innovation” (29 procent) och ”tillväxtmöjligheter i nya marknader” (28 procent) angavs som de andra och tredje viktigaste drivkrafterna. För de svenska företagen är de viktigaste drivkrafterna: intern processeffektivitet (48 procent), förändrade kundbehov (33 procent) och accelerera innovation (29%). Sverige är det land som rankar ”förändrade kundbehov” högst av alla länder. (33% jämfört med det globala genomsnittet på 23%).


Trots de praktiska och tekniska utmaningarna med digital transformation är den största barriären globalt den mänskliga faktorn: ”motvilja till förändring” rankas högst (42 procent) av fjorton listade möjliga barriärer. De andra och tredje största barriärerna är: ”säkerhetshot” (39 procent) samt ”frånvaro av nödvändig organisatorisk styrningsmodell” (38 procent). Här sticker de svenska företagen ut och anger ”frånvaro av nödvändig organisatorisk styrningsmodell (55 procent) som den främsta barriären, före säkerhetshot (46 procent) och motvilja inför förändring (40 procent).


IFS™ utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen.



Foto: Antony Bourne på seminariet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062