23948sdkhjf

Inlandsbanan rustas med pensionspengar?

Inlandsbanan kan komma att rustas upp med hjälp av miljarder från bland annat pensionsfonder.

Det är det australiensiska företaget Macquarie, som via en av sina infrastrukturfonder, flaggat upp ett intresse för att utveckla inlandsbanan tillsammans med de kommuner som driver verksamheten där.


En upprustning skulle möjliggöra mer person- och godstrafik och även vara av största vikt för skogs-, stål- och gruvindustrin i Norrland.


Inlandsbanan AB och Macquarie har skrivit en gemensam avsiktsförklaring om att hitta samarbetsformer. Det har också hållits ett samråd med alla kommuner som äger Inlandsbanan. Styrelsen fick då mandat att fortsätta förhandla med Macquarie.


– Vi har under lång tid arbetat för en upprustning av Inlandsbanan och ser nu möjligheten att göra en stor renovering genom medel från Macquaries infrastrukturfond. En upprustning skulle innebära en kraftigt ökad transportkapacitet på järnväg i norra Sverige, säger Caisa Abrahamsson, styrelseordförande för Inlandsbanan.


– En upprustning av Inlandsbanan skulle förutom snabbare godstransporter förbättra förutsättningarna att erbjuda jobb och samhällsservice i hela inlandet. Både besöksnäring och möjligheterna till modern kollektivtrafik skulle få ett ordentligt lyft av en modernisering, säger Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan AB.


Inlandsbanan är en 110 mil lång järnväg som sträcker sig mellan Gällivare och Mora. Inlandsbanan ägs av staten, men förvaltas av Inlandsbanan AB, som ägs av 19 kommuner.


Macquarie Group är en global leverantör av bank-, finans-, rådgivnings-, investerings- och fondförvaltningstjänster. Via sina infrastrukturfonder har Macquarie gjort långsiktiga investeringar i Köpenhamn Kastrup Flygplats, fjärrvärmebolaget Värmevärden och A-Train, som driftar Arlanda Express och Arlandabanan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063