Sällsynt hiss tryggad för framtiden
En paternosterhiss är inte som andra hissar. Paternosterhissen har inga dörrar eller knappar. Dessutom stannar aldrig korgarna. Man hoppar på i farten. Låter det osäkert? Det behöver det inte vara, men långt ifrån alla personer bör åka i en paternosterhiss, enligt Åke Forsberg, besiktningsingenjör på Inspecta.
– Den uppfyller inte de krav som vi har idag på tillgänglighet och säkerhet, berättar han. Som ett exempel tillägger han att ett barn som åker hissen skulle kunna klämma sig mellan korgarna.
Just på grund av säkerhetsriskerna har antalet paternosterhissar minskat kraftigt i Europa. De som finns kvar har ofta utrustats med extra säkerhetsmekanismer. HSB:s hiss från 1953 har exempelvis försetts med stoppsnören som man kan dra i om något går snett. Det finns också tydliga regler om att enbart anställda på HSB, som gått en speciell internutbildning, får åka i hissen.
Men varför har hissen varit så populär, om den är mindre säker än andra hissar? Svaret är att paternosterhissar är väldigt effektiva. HSB:s paternosterhiss har 14 korgar som är upphängda vid en lång kedja. Hisskorgarna åker oavbrutet nedåt i schaktets ena hälft och uppåt i den andra hälften. Man slipper alltså vänta in hissen, utan kan istället snabbt ta sig till rätt plan.
Inspecta besiktigar HSB:s paternosterhiss en gång per år, på uppdrag av AFA Fastigheter. Förra året visade det sig att åldern till sist hunnit ikapp hissen. Bland annat upptäckte man att det bakre drivkugghjulet i maskinrummet drabbats av nötningsskador. Det fanns även slitage i växellagret och flera korgar hade lösa bultar i raminfästningen. AFA Fastigheter tog hissen ur bruk och inledde ett omfattande arbete för att göra hissen säker igen.
Att serva en paternosterhiss från femtiotalet är inte det lättaste. Åke Forsberg berömmer Hissgruppens Lars Amgren och konsulten Mats Öberg, som ägnade drygt ett halvår på att göra hissen brukbar. Det är inte bara att ta loss ett hjul på 400 kg, man måste också ta loss korgarna. Man var tvungen att bygga upp en stålkonstruktion för att komma åt det stora drivkugghjulet.
AFA Fastigheter anlitade också Inspecta för att utföra provningar av infästning till hisskorgarna och av 140 nitar till drivkedjorna. Kontrollen gjordes med Phased Array, en avancerad ultraljudsprovningsteknik som används för att hitta defekter på allt från en stumsvets till komplexa geometrier. Provningsresultaten kom tillbaka utan anmärkning.
Revisionsbesiktningen gjordes i mars 2017 och gav ett upplyftande besked. Betyget blev godkänt på alla punkter – och Sveriges sista paternosterhiss kunde sättas i drift igen.