23948sdkhjf

Strukton Rail bygger ut Tvärbanan

I dag inledde Strukton Rail arbetet med att rusta och bygga ut Tvärbanan i Stockholm. Arbetet ingår i den stora utbyggnaden av nytt signalsystem mellan Sickla och Solna.

Samtidigt som banan får nytt signalsystem mellan Solna och Sickla bygger Strukton Rail nya vändspår i Mårtensdal, Årstaberg och Alviks Strand. Vändspåren gör det möjligt för spårvagnar att vända, byta riktning och trafikera en begränsad sträcka på Tvärbanan, exempelvis vid rusningstrafik. Tillsammans med det nya signalsystemet öppnar vändspåren för tätare och mer flexibel trafik.


- Vi börjar med att riva en del av Tvärbanans anläggning innan vi flyttar befintliga spår och gör plats för de nya vändspåren. Sedan bygger vi vändspår och nya växlar, berättar Bart van Odijk, platschef vid Strukton Rail.


Strukton Rail blir klara med arbetet i slutet av juni. Efter det följer tester av signalsystem och spår innan trafiken kommer igång. Målet är att hålla buller och andra störningsmoment på en rimlig nivå för boende längs Tvärbanan.


-Vår arbetstid är 7-19 på vardagar, men vid några tillfällen kan vi behöva jobba helg och natt för att klara tidsplanen. Det finns bullermätare utplacerade längs hela arbetsområdet och med hjälp av dem kan vi hålla bra koll på ljudnivån.


Det nya signalsystemet ska knyta samman den Tvärbana som har ny ändstation i Sickla, med banan som har slutstation i Solna. Det betyder att trafikanterna i framtiden slipper dagens spårvagnsbyte i Alvik. Strukton Rail blir klara med arbetet i slutet av juni. Efter det följer tester av signalsystem och spår innan trafiken kommer igång. När arbetena är klara i oktober kan resenärerna glädjas åt en spårvagn som tar dem längre, med flexiblare och tätare trafik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125