23948sdkhjf

Toppmodern tågdepå byggs i Hässleholm

En ny tågdepå i Hässleholm ska minima tiden för underhåll och reparationer av Öresundståg och öka tiden som tågen kan vara i trafik.

I januari nästa år börjar en ny tågdepå byggas vid Kärråkraviadukten, utanför Hässleholm i Skåne, skriver Helsingborgs Dagblad, HD. Depån kommer att kunna underhålla 111 Öresundståg och blir Sveriges modernaste.


– Med den här anläggningen ska vi se till att tågen kan rulla mer och att tiden på verkstad minimeras. Med ny teknik förkortas servicetiden. Det får stor betydelse för kollektivtrafiken i hela Skåne, säger projektchefen Håkan Falkboo till HD.


De skånska regionpolitikerna har stora förhoppningar på den nya tågdepån. Ända sedan starten för Öresundstågen, för 15 år sedan, har det varit ett stående problem med att alldeles för många tåg fått tas ur trafik varje gång det har varit dags för underhåll eller reparationer.


Dessutom är det så att Öresundstågen idag skickas till Holstebro, I Danmark, för underhåll. Med den nya depån ska tågen servas i Skåne. Servicetiden kortas och det uppstår mer sällan tågbrist.


Den nya depån får två kilometer spår, en stor verkstadshall med tio spår och en kombihall där man kan utföra många olika typer av arbeten, såsom klottersanering, sanering efter viltolyckor, tvätt, med mera, berättar HD. I en svarvhall ska skadade tåghjul justeras.


1,5 miljarder kronor är depån kostnadsberäknad till. Den ska stå klar i december 2019.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048