Olofsfors tecknar serviceavtal med ABB
Avtalet, som innehåller förebyggande underhåll, beredskap och Connected Services, är ett viktigt steg mot den digitaliserade fabriken.
ABB:s robotserviceverksamhet har skräddarsytt ett servicepaket som kommer att förbättra prestanda, tillgänglighet och livslängd för Olofsfors drygt 30 robotar. I avtalet ingår bland annat livscykelanalyser, livscykelmanagement och uppgraderingstjänster som säkerställer att robotarna är utrustade med den senaste mjukvaran.
- Det här avtalet är framtiden. Vi börjar ha många robotar och måste gå från enklare underhåll till avancerad övervakning. Connected Services och samarbetet med ABB kommer att underlätta för oss. På sikt ser vi fram emot att koppla ihop inte bara robotar, utan alla våra ABB-produkter via MyABB, säger Leif-Åke Holmlund, underhållschef på Olofsfors.
För Olofsfors innebär avtalet ett viktigt steg mot den digitaliserade fabriken. I över 250 år har företaget från Nordmaling utvecklats i takt med omvärlden, och är numera ett internationellt framgångsrikt exportföretag som utvecklar och tillverkar produkter i borlegerat stål till skogs- och entreprenadmaskiner.
- En stor spelare behöver stark robotorganisation. Olofsfors är en av Norrlands största robotägare och behöver därför en serviceorganisation på den nivån att de kan fortsätta växa. När Olofsfors tar steget till en mer digitaliserad fabrik blir ABB en trygg partner som garanterar den modernaste tekniken, säger Anders Lundkvist, regionsansvarig säljare för robotar i Norr på ABB.
Connected Services är en viktig del av serviceavtalet. För att säkerställa tillgängligheten och optimera robotarnas prestanda ansluts Olofsfors robotar till Connected Services. Uppkopplade robotar möjliggör relevant information i realtid och prediktiv, proaktiv och omedelbar support. Connected Services levereras via webbapplikationen MyABB/MyRobot.