BDX får största privata entreprenaden någonsin
Det är i oktober i år som BDX tar över drifts- och underhållsarbetena på järnvägssträckorna Luleå – Murjek, som är på 14,5 mil, och Haparandabanan, som är 16 mil lång. Avtalet är värt cirka 300 miljoner kronor. Företaget behöver nyrekrytera runt 40 medarbetare - arbetsledare, besiktningsmän, eltekniker, signaltekniker, bantekniker/anläggningsarbetare.
Haparandabanans del mellan Kalix och Haparanda är relativt nybyggd. Övrig sträckning har rustats upp de senaste åren. Haparandabanan är en internationellt viktig järnvägslänk mellan Sverige och Finland och vidare in i Ryssland.
På sträckningen mellan Malmberget och Luleå går tio tåg per dygn från LKAB:s anläggning i Malmberget, tillsammans med persontrafik. Kraven på ett gott drifts- och underhållsarbete är extra stora i och med att tågen är längre och tyngre.
- Självklart är det ett utmanande uppdrag både med tanke på det ökade slitaget och med en intensiv trafiksituation För båda järnvägssträckorna ligger det i vårt uppdrag att utföra besiktningar, förebyggande och avhjälpande underhåll, samt vintertjänster, säger Robert Eriksson, affärschef Rail i BDX.
Uppdraget sträcker sig över alla teknikområden, det vill säga bana, el, signal och tele (BEST).
Att BDX som ett av de första svenska privatägda företag får ett sådant här uppdrag är något som Robert Eriksson ser som ett kvitto på att BDX satsning på järnvägstjänster fungerar.