SSAB-nätverk växer
Hardox Wearparts mål är att bli en komplett butik för slitdelar och tjänster som ska serva kunder på eftermarknaden inom industri, gruv- och bergbrytning, infrastruktur, byggande och återvinning.
SSAB:s strategi är att satsa på värdeadderande tjänster. Det ses som ett viktigt område för långsiktig utveckling. Där ingår Hardox Wearpart-nätverket. SSAB:s mål är att utveckla en eftermarknadsförsäljning på minst 220.000 ton höghållfasta stål genom ett nätverk av 500 Hardox Wearparts-center.
Förra året växte nätverket med 90 företag och består nu av över 265 företag i ett sjuttiotal länder. Hardox Wearparts-nätverket växer i stort sett över hela världen, men främst inom gruvdrift, återvinning och betong. SSAB har redan en hög närvaro i gruvindustrin. Den geografiska täckningen beror på var slutanvändarna finns. I till exempel Tyskland är återvinning mer i fokus och i Australien gruvdrift.
– Vi håller på och utvecklar en ny affärsgren för SSAB med viktiga värdeadderande tjänster. Vi vill bygga upp och utveckla eftermarknadsföretag för att komma in på slutanvändarmarknaderna för reparation, underhåll och slitdelskomponenter. Hardox Wearparts är ett viktigt verktyg för att förverkliga detta, säger Erik Sundström, som är ansvarig för utvecklingen av nätverket vid SSAB Services.
Han fortsätter:
-Eftermarknadsverksamheten är väldigt splittrad och lokal. För oss är det mycket viktigt att skapa partnerskap med lokala företag runt om i världen. Lokala företag känner till det lokala företagandet. Vi vill kunna garantera våra slutkunder att vi har bra, certifierade tjänster nära kunden.
Foto: SSAB