23948sdkhjf

Hållbara broar tema för konferens

Den här veckan har fler än 550 delegater från 43 länder samlats i Stockholm för att utbyta erfarenheter om hur broar kan byggas och underhållas så att de håller längre och kostar mindre.

Internationella broföreningen IABSE (International Association for Bridges and Structural Engineering) möts vart fjärde år och i år håller man alltså till i Stockholm.


– Nya byggmetoder i Asien och nyutvecklade material kan leda till lägre koldioxidutsläpp. Tillsammans med robustare konstruktioner ger de en effektivare trafikinfrastruktur, säger Mats Karlsson, biträdande Investeringschef på Trafikverket, i ett pressmeddelande.


- Nya sensorer och datormodellering gör att vi bättre kan modellera hur broar beter sig och anpassa underhåll och reparationer så att de håller längre. Fullskaleprov, där broar provats till brott, visar att de i många fall kan bära betydligt högre laster än vad normerna tillåter. Samtidigt är det alltid den svagaste länken som brister, så det gäller att ta reda på var de kritiska sektionerna finns och hålla uppsikt över dem, säger Lennart Elfgren, professor på Luleå tekniska universitet, samt ordförande i den vetenskapliga kommittén.


Bilden föreställer Höga Kustenbron. Foto: Håkan Nordlöf

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.129