Miljonorder inom Remote Guidance
Företaget som lagt beställningen har en stor installerad bas på fartyg runt världen. Med den nya tekniken för fjärrstöd lanserar företaget nu ett nytt serviceprogram för sina användare, som ger support medan fartyget befinner sig till havs. För användarna betyder detta bättre underhåll och färre driftsstopp, Det innebär även bättre utnyttjande av den tekniska personalen ombord, eftersom underhållet kan utföras oftare och vid valfri tidpunkt.
- Detta är en genombrottsorder för oss, då det representerar ett stort antal system från en enskild kund. Det är också ett genombrott inom sjöfarten, en bransch som är idealisk för den här tekniken. Marin utrustning kan vara svår att underhålla, då rederierna är angelägna om att fartygen ligger i hamn så kort tid som möjligt. Med våra system kan de få bättre avkastning på tillgångarna, eftersom utrustningen nu kan servas under gång, säger XMReality’s VD Johan Castevall i ett pressmeddelande.
Med tekniken kan fartygsingenjören ta emot instruktioner om felsökning och underhåll via en direkt länk och arbeta som om en expert från tillverkaren satt bredvid. Denne sitter i själva verket vid sitt skrivbord på kontoret, som kan vara på andra sidan jordklotet, och interagerar med fartygsingenjören via överföring av ljud och bild i realtid. Instruktören har tillgång till all relevant information och kan vägleda fartygsingenjören ombord att lösa den aktuella uppgiften.
Med ett par smarta glasögon kan operatören röra sig fritt och använda båda händerna medan instruktioner överförs. Genom att se och följa instruktörens handgrepp, gester och grafiska indikatorer, och samtidigt använda handverktyg och avancerad utrustning, så kan fartygsingenjören genomföra avancerad service, assisterad på distans och i realtid.
Augmented reality (AR) är ett koncept där en överföring av ljud och bild i realtid förstärks med grafik. Tekniken liknar virtual reality (VR) men den stora skillnaden är att den stöder tvåvägskommunikation med video, audio och grafik.