De inspekterar Sveriges längsta bro
Förutom längden och volymen på själva bron är tidsfaktorn en utmaning eftersom inga inspektioner får ske under de mest trafikintensiva sommarveckorna.
Ölandsbron invigdes 1972 och sträcker sig 6072 meter över Kalmarsund. Totalt har bron 155 spann och den var länge Europas längsta bro. Än idag står den sig som Sveriges längsta bro eftersom den längre Öresundsbron delvis befinner sig på danskt territorium.
Som alla Trafikverkets broar inspekteras Ölandsbron regelbundet och Grontmijs uppdrag i år består i att handnära syna brons samtliga konstruktionsdelar. Detta förutsätter användning av såväl underbrolift som klättrare, men den största delen av inspektionerna kommer att ske från vattnet via skylift ståendes på ett fartyg. Metoden har tidigare använts både på Tranebergsbron i Stockholm och på Igelstabron i Södertälje.
Det mest effektiva sättet att inspektera vägbroar över vatten är normalt genom att använda en underbrolift. Alltså en lastbil med korg som kan hissas ner under bron medan bilen står på vägbanan. Trafikverket tillåter endast arbete på bron under totalt fjorton dagar för hela perioden och även dessa dagar har tidsbegränsningar. Orsaken är förstås den tunga belastningen på bron under sommaren och man vill därför inspektera så mycket som möjligt från vattnet före semestern, för att sedan ha en eller två veckor med underbrolift senare.
Fältarbetena ska vara klara senast sista oktober och en månad senare ska slutrapporten levereras.