Systemet som tar prediktering till en ny nivå
Det var ungefär tre år sedan som beslutsstödsystemet eMDSS, utvecklat av professor Basim Al-Najjar vid Linnéuniversitet, lanserades kommersiellt via då nystartade E-Maintenance Sweden AB. Systemet har utvecklats sedan dess och nu är såväl system som företag redo för en ny fas.
- Jag började i december och har alltså precis satt igång kan man säga, men jag har haft kontakt med Basim under ganska lång tid tidigare. ”Predictive maintenance” eller förutsägbart underhåll är ju något av ett buzz word idag och området är väldigt stort. Produkten eMDSS är i sin nuvarande skepnad väldigt lätt att använda och kräver inte att man är expert eller van användare vare sig det gäller kunskaper om vibrationer, mätinstrument, datorsystem eller så. Det har tagit en tid att komma hit, men nu är produkten i det stadiet, säger Kjellberg.
Predictive maintenance var det område som produkten startade kring.
- Det har sedan vidareutvecklats och idag kan man göra diagnosticering, prognosticering samt prediktering på utrustnings- och enhetsnivå helt automatiserat, liksom möjligheten att simulera effekterna av olika investeringar, uppföljningsmöjligheter med mera. Tanken är ju att systemet ska ge det beslutsunderlag som krävs i högsta ledningen och det hela är nu paketerat på ett attraktivt sätt som gör att man snabbt kommer igång med att använda systemet, konstaterar Henrik Kjellberg. Basim Al-Najjar fyller i:
- Systemet uppskattar och kvantifierar en lång rad parametrar och presenterar dessa i såväl tekniska som ekonomiska termer. En underhållschef eller VD exempelvis kan med systemet direkt se vad en investering i en underhållsåtgärd betyder ekonomiskt på andra håll i verksamheten. Det är nu möjligt att helt automatiserat och enkelt uppskatta underhållets ekonomiska bidrag, något som det pratats om i ett antal decennier nu. Inte bara det, utan det blir också möjligt att först simulera vilka effekter en underhållsåtgärd bedöms få och sedan följa upp att det verkligen blir så. Skulle man inte landa där man tror, kan systemet hjälpa till att ta reda på var och varför något inte gått som förväntat och då blir det också lättare att justera sina investeringar så att man får ut mesta möjliga.
eMDSS ger stöd åt alla från tekniker, produktions- och underhållsansvariga, till ledningsnivå och möjliggör återkoppling genom alla led, vilket gör systemet väldigt attraktivt, säger Henrik Kjellberg.
- Man får hela kedjan nerifrån och upp på ett dynamiskt sätt, alla nivåer använder samma termer och det blir lätt att följa upp. Man får en betydligt bättre dynamik i sina beslut och det är viktigt att nå dit. Annars finns alltid risken att hamna i den alltför vanliga situationen att någon, exempelvis en produktionschef, ska förklara något som ingen annan förstår. Det Basim har gjort med sitt system är att förenkla något som annars skulle varit oerhört komplext.
Rent praktiskt, hur fungerar det här systemet ute hos en kund?
- Ja, vi kan ju börja med att titta på hur det fungerar om man inte har systemet, säger Henrik Kjellberg och fortsätter:
- Oftast är den produktions- eller underhållschef som samlar in data och sedan får upp kanske tjugo grafer över mätvärden på en enda mätpunkt. I en anläggning kan det röra sig om 3000 mätpunkter och det blir ju väldigt mycket data att analysera. Det görs antingen av någon som är expert, eller outsourcas det till någon som under ett antal veckor analyserar materialet. När det väl är klart så är det dags att ta in en ny omgång mätvärden så att man får kontinuitet i det här. Utifrån de här mätvärdena vill man ju också dra slutsatser, till exempel om livslängden hos komponenter och tillståndet hos maskinerna. Det kräver ofta också expertinsatser och tar tid, säger Henrik Kjellberg vidare.
- Det som eMDSS gör är att ta in samma mängd data, antingen insamlad genom mätning ute i anläggningen eller insamlad elektroniskt direkt av utrustningen. Sedan analyseras denna data på väldigt kort tid. Data från 10000 mätpunkter tar kanske 30 sekunder att analysera, att jämföra med flera veckor. Med systemet kan man också dra slutsatser om vad som bör åtgärdas eller tittas närmare på.
Basim Al-Najjar tillägger:
- Systemet ger lättförståelig information om vilka maskiner som har problem, med vilka enheter, hur lång tid dessa förväntas hålla om man gör si eller så och man kan simulera både de tekniska och ekonomiska effekterna av olika åtgärder för att lösa problemen. I vissa lägen kanske det är lönsammast att göra någon form av tillfällig lösning fram till ett planerat stopp, medan det i andra krävs en permanent åtgärd direkt.
En sak som eMDSS gör enligt Basim Al-Najjar är att ge underhållet en ny roll i verksamheten.
- Underhållet förvandlas från att vara en verktygslåda för att komma till rätta med tekniska problem, till att bli en verktygslåda för att lösa ekonomiska problem. I normalfallet är det svårt att visa i vilken utsträckning underhållet bidrar till lönsamheten i ett företag och det är bland annat därför underhåll ofta dras ner när det ska sparas pengar. Systemet visar svart på vitt underhållets verkliga värde uttryckt i kronor och ören, säger Al-Najjar och fortsätter:
- Vårt system underlättar mycket genom att göra bra sammanställningar av inkommande data från många olika disciplinsområden i en verksamhet, plus att det även gör analysarbetet av dessa data. Baserat på analyserna predikterar systemet också vad som förväntas ske med olika maskiner framöver. Systemet kan tala om att nu är det dags att börja planera ett underhåll av en viss maskin och det ger också information om de ekonomiska effekterna av detta.
Att systemet klarar allt det här, det beror på att det bygger på en patenterad algoritm.
- Frågan då blir ju alltid: funkar den? Och svaret är: ja, den funkar, säger Henrik Kjellberg.
- Överallt där vi testat och kört så visar det sig att den största avvikelsen mellan det predikterade värdet som systemet tar fram och det verkliga värdet ligger på ca 5 %. Det är när vi börjar köra, allteftersom tiden går blir skillnaden mindre och mindre.
Den huvudsakliga försäljningskanalen för eMDSS är direktförsäljning.
- Målgrupperna vi främst går mot är medelstora och stora bolag, alltså verksamheter som har ett stort bundet kapital i maskiner. För dessa är ett sådant här system mycket intressant. Lite beroende på storleken på kund och implementering, så kan det vara aktuellt med en projektpartner i form av en konsult. Vi är ett mjukvaruföretag, men har ju specialkompetens och kan tillsätta konsulter i mindre projekt. Större projekt däremot innebär att vi bildar team med någon extern partner, exempelvis Evalueserve eller IBM för att nämna några, säger Henrik Kjellberg och fortsätter:
- På den amerikanska marknaden är det just nu ett ganska hårt tryck på hela området predictive maintenance och där har vi diskussioner med ett antal potentiella partners i olika delstater. I USA har man kommit ganska långt när det gäller kunskaper om vilka effekter man kan uppnå med den här typen av lösningar och det finns ett tryck kring de här frågorna, medan man i Europa kanske är lite mer konservativa av sig.
Den stora utmaningen som E-Maintenance har framför sig nu är enligt Kjellberg och Al-Najjar att få företag och branschen att förstå att man egentligen redan är förbi steget predictive maintenance och inne på nästa steg.
- Systemet möjliggör predictive maintenance direkt och så var det redan 2011 när första versionen kom. Så vitt vi känner till är vi ensamma om att kunna göra det vi gör helt automatiserat och det är också klart intressant att vi kan återkoppla all information upp till den högsta nivån i ett företag. Där är man kanske inte intresserade av exakt vilka delar som byts ut och så, men effekterna av åtgärderna blir tydliga. Man får en återkoppling ner till produktionen och de möjligheter som öppnas genom detta är enorma, menar de båda avslutningsvis.
Peter Olofsson