23948sdkhjf

Stora kostnader för elavbrott

De stora elnätsföretagen är de som har störst problem med långa elavbrott, visar en ny rapport från Enerimarknadsinspektionen. Rapporten visar också på stora skillnader i leveranssäkerhet över landet.
Av rapporten framgår att leveranssäkerheten successivt förbättras i glesbygden samtidigt som den tycks försämras i flera tätorter.

Skillnaderna i leveranssäkerhet mellan olika elnätsföretag är stora men kan även vara stora inom ett och samma elnätsföretag. Det finns exempel på geografiskt angränsande områden där samma elnätsföretag har hög leveranssäkerhet i ett område och låg i ett annat. Enligt de kartläggningar som Ei genomförde 2008 och 2010 förbättras leveranssäkerheten succesivt i glesbygden. Samtidigt kvarstår stora behov av att vädersäkra näten och leveranssäkerheten tycks försämras i flera tätorter.

– Rapporten visar en oroväckande trend för avbrotten i tätorter och det kommer vi att följa upp i vår tillsyn. Överlag kan man konstatera att skillnaderna i leveranssäkerhet är omotiverat stora såväl mellan olika elnätsföretag som inom olika elnätsföretag, säger Anne Vadasz Nilsson, generaldirektör på Energimarknadsinspektionen, i ett pressmeddelande.

Elnätföretagens förutsättningar regleras av de krav som finns i ellagen. Kunderna ska inte drabbas av avbrott som är längre än 24 timmar, men trots det fick närmare 3000 kunder vänta i mer än 24 timmar på att få strömmen tillbaka under 2012.

Rapporten visar vilka elnätsföretag som hade flest och längst elavbrott 2012. Vattenfall toppar listan, både vad gäller antalet avbrott och antalet avbrott som var längre än 24 timmar.

Ei uppskattar att samhällets kostnader för avbrotten under 2012 var närmare 1 miljard kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062