10 år av bekräftade kundbesparingar
Kunder bekräftar besparingar på mer än 4 miljarder kronor under 2013 och mer än 27 miljarder kronor sedan SKFs Documented Solutions Program inleddes.
Vartan Vartanian, chef för SKF Industrial Market, Regional Sales and Service, säger i ett pressmeddelande:
- DSP gör att våra kunder kan se helheten. De får se det sammanlagda värdet en produkt eller tjänst kan tillföra deras verksamhet, i stället för att man bara tittar på initialkostnaden för att anskaffa lösningen.
Besparingarna uppstår på olika sätt, till exempel genom att använda lösningar som håller längre, är energieffektivare eller minimerar maskinernas driftstopp. Genom DSP har kunderna bekräftat att SKF hjälpt dem att spara mer än 4 miljarder kronor under 2013.
En av dessa kunder, ArcelorMittal, bekräftar besparingar på 17,7 miljoner kronor för förra året. SKF hade använt DSP för att visa det multinationella stålföretaget att de kunde uppnå avsevärda besparingar genom rekonditionering av kasserade lager samt påtagligt minska driftstoppen genom att hålla lager för utbyte i förråd. Genom att sänka kostnaderna för underhåll och nya lager, samt förbättra utrustningens driftsäkerhet, uppnåddes en avkastning på investeringarna på mer än 1500 %.
De bekräftade besparingarna från SKFs kunder sedan DSP inleddes uppgår sammanlagt till mer än 27 miljarder kronor.