Astra Zeneca väljer SSG Produktdatabas
Astra Zeneca har beslutat inleda ett samarbete med SSG och ansluta sina artiklar och reservdelar till SSG Produktdatabas.
Totalt beräknas projektet omfatta omkring 20 000 artiklar.
- Det handlar främst om maskindelar inom Astra Zenecas verksamheter och inte förbrukningsartiklar, säger Patrik Ellefsson, chef för SSGs affärsområde Inköp & Logistik.
SSG och Astra Zenecas förrådsavdelning har tillsammans satt upp ramverk för projektet och en tidplan. Starten kommer att ske i mars och sedan beräknas arbetet pågå i drygt två år.
Astra Zenecas mål är att skapa ett optimerat reservdelsförråd som ombesörjer koncernens inköp, lagerhållning och reservdelsleveranser till verksamheten på ett optimalt sätt. Andra mål är även att minska antalet dubbletter och effektivisera inköp genom färre leverantörer, färre leverantörsavtal och fler inköp direkt från tillverkaren istället från maskinleverantörer. Målsättningen är att minska den årliga omkostnaden för reservdelsförrådet och frigöra arbetsuppgifter för ett ökat fokus på utveckling och genomförande av underhållsarbeten.
För SSG är samarbetet med Astra Zeneca ett strategiskt genombrott i en ny bransch.
SSG Produktdatabas är en värdeskapande tjänst där cirka 700 000 artiklar och reservdelar benämns enligt standards och ursprungstillverkare. Tjänsten skapar möjligheter till effektivare processer inom konstruktion, inköp, förråd och underhåll. SSG Produktdatabas är transparent mellan de anslutna industrierna och möjliggör samarbeten kring kritiska artiklar och reservdelar.