23948sdkhjf

Smart smörjning med optimalsmörjsystem

Traditionella centralsmörjsystem har lite grand spelat ut sin roll. Det hävdar i alla fall Henric Andersson på Smörjkompaniet. Han tror istället att framtiden hör till smarta system som kan hantera fler smörjmedel och förse fler delar av maskinparken hos olika industrier.
Istället för centralsmörjssystem är det ”optimalsmörjsystem” som kommer att ta över, menar Henric Andersson.

- Vi ser nu hur det ställs allt högre krav på att kunna använda automatiserad smörjning på en större del av maskinparken än tidigare. Samtidigt ser vi hur smörjmedelstillverkarna utvecklar allt fler optimerade smörjmedel, anpassade för varje specifik maskindel inom en och samma industri. Det kan vara att man har ett fett till elmotorer, ett annat till valslager och så vidare. Att använda ett och samma smörjmedel till allt är en utopi. Ett centralsmörjsystem av traditionell typ kan inte hantera det, säger Andersson och fortsätter:

- Vidare är det så att om ett system byggs ut över större ytor så ökar också behovet av att kunna övervaka, kontrollera och även justera smörjmedelsvolymerna på varje enskild smörjpunkt.

SMÖRJKOMPANIET HAR I SITT SORTIMENT ETT OPTIMALSMÖRJSYSTEM SOM ÄR UTVECKLAT AV TYSKA PERMA-TEC. - Systemet heter perma NET och det har funnits i snart 10 år, men främst kommit till användning på den tyska hemmamarknaden och där bland annat hos flertalet biltillverkare. Grundkonceptet i systemet är att det byggs upp av flera pumpenheter som placeras ut på lämpliga positioner i maskinparken. Det rör sig om mindre enheter, rejält och robust uppbyggda av metallkomponenter. Varje sådan pumpenhet kan förse upp till sex smörjpunkter med smörjmedel. Pumpenheterna är sammanlänkade via så kallad CANBUS-teknik och de är också anslutna till en gateway. Därmed kan man komma åt systemet från sin kontorsdator, från en smartphone eller från en surfplatta och se statusen på smörjmedelsvolymer, doseringar etc för varje enskild smörjpunkt, säger Henric Andersson.

ÄVEN OM GRUNDERNA I SYSTEMET FUNNITS I ETT ANTAL ÅR, SÅ ÄR WEBBGRÄNSSNITTET OCH MÖJLIGHETEN ATT STYRA SYSTEMET VAR SOM HELST IFRÅN NYA. - Det är ju en klar fördel, för när man bygger ut sitt smörjsystem över större ytor och avstånd är det inte speciellt vanligt att resurserna i form av arbetskraft ökar. Trenden är egentligen den motsatta och möjligheten att kunna hantera väldigt många smörjpunkter på distans underlättar operatörens vardag kan man säga. Även med begränsade resurser går det att få en bra koll, säger Henric Andersson och tillägger:

- Traditionella centralsmörjsystem ger användaren en trygghet i att ombesörja kontinuerlig smörjning. Men det finns en rad begränsningar. Ytan/avstånden som kan betjänas är en sådan, antalet smörjmedel som kan hanteras en annan. Justeringar av smörjmedelsmängden på en specifik smörjpunkt kräver oftast utbyte av vissa komponenter. Vidare brukar inte konventionella system kunna larma om en enskild punkt slutat fungera. Har man månatliga kontroller kan det alltså i värsta fall vara så att en viss smörjpunkt inte fått smörjmedel på flera veckor. Med optimalsmörjsystem kommer man till rätta med dessa begränsningar, menar Henric Andersson.

- Systemet kan hantera upp till 100 olika smörjmedel samtidigt och det spelar ingen roll om smörjpunkterna är på två meters avstånd eller en kilometer.

DET FÖRSTA OPTIMALSMÖRJSYSTEMET SOM INSTALLERADES I SVERIGE VAR TILL PLASTGOLVTILLVERKAREN TARKETT I BLEKINGSKA RONNEBY. - De första delarna av systemet installerades för snart två år sedan och idag hanteras ca 100 smörjpunkter. På Tarkett utnyttjar man definitivt möjligheten att använda olika smörjmedel. På ett ställe i processen finns ett pressparti där det i inloppet är väldigt varmt och där valslagringarna smörjs med ett unikt fett med mycket hög värmetålighet. Längre fram i presspartiet är temperaturen betydligt lägre och där används i stället ett avsevärt billigare smörjmedel. Vidare smörjs ett antal elmotorer med smörjmedel anpassade speciellt för dessa. Det finns också några speciella ventiler där man haft problem med kärvning. Efter att ha provat en lång rad smörjmedel har det visat sig att det enda som fungerar är kopparpasta. Det i sin tur är ett smörjmedel som man helst inte vill ha i ett centralsmörjsystem då det tenderar att sätta igen överallt, men vi har lyckats få det att fungera, säger Henric Andersson och tillägger att även oljesmörjning hanteras i systemet. - Fem olika smörjmedel förekommer alltså samtidigt i systemet.

DET GÅR ÄVEN ATT KOMBINERA SYSTEMET MED ÄLDRE SMÖRJUTRUSTNING. - Vi kan ju inte styra annan utrustning med systemet eftersom de inte tillåter det i grunden, men genom speciella så kallade I/O:s, så kan vi övervaka dessa då systemet kan plocka in signaler från sådan utrustning. Vanligen brukar det handla om larmsignaler som brukar dra igång ett ljudlarm och/eller blinkfyr om något händer, och systemet kan då larma med hjälp av den signalen, säger Henric Andersson. ÄR

DET SÅ ATT MAN FRÅN SITT KONTOR KAN STYRA SMÖRJSYSTEMET I RONNEBY? - Teoretiskt är det så. Jag skulle kunna få ett samtal om att det kommer för mycket fett på någon smörjpunkt och justera detta från min smartphone, säger Andersson. - Men, idag är industrin generellt inställd på att inte ha några kopplingar utanför sina egna nätverk, så det vanliga är att de som ansvarar för systemets handhavande sitter innanför ”brandväggen”. Det kan förstås komma att ändras i framtiden och då blir det fullt möjligt att styra systemen varifrån man vill. - Att Tarkett valde systemet hänger samman med en satsning på att uppnå World Class Manufacturing, WCM, på en specifik linje. Tidigare hade man manuell smörjning. Det har slagit väl ut och det innebär att när Tarkett nu ska uppnå WCM också på andra linjer så kommer optimalsmörjsystem att vara en del av detta. Med andra ord kommer systemet att byggas ut hos företaget, konstaterar Henric Andersson.

DET ÄR NU DAGS ATT DEN SVENSKA INDUSTRIN FÅR UPP ÖGONEN FÖR VILKA FÖRDELAR OPTIMALSMÖRJNING KAN INNEBÄRA, TYCKER HENRIC ANDERSSON. - Det är ett väldig pålitligt och robust system. Installationen hos Tarkett har inte legat nere en enda gång sedan starten och det är också så att den här typen av system är ekonomiskt intressanta. Generellt sett hamnar installationskostnaderna på ca en tredjedel av vad fallet är för ett traditionellt system med motsvarande antal smörjpunkter, avslutar Andersson.

Peter Olofsson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095