23948sdkhjf

Miljardprojektet kan bli försenat i upp till fem år

Det finns utmaningar med tidtabellen för den tyska järnvägssträckan av Fehmarn Bält-förbindelsen, säger Danmarks transportminister.

Det finns ”tidtabellsutmaningar” för järnvägssträckan av Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, som ska vara klar 2029.

Det uppger danska transportminister Thomas Danielsen (V) i en skriftlig kommentar till Ekstra Bladet.

– Jag har informerat Folketinget om detta, och jag diskuterar det kontinuerligt med min tyska kollega. Det är framför allt den nya tunneln under Femern Sund som har ett tajt schema, skriver ministern till tidningen.

Enligt Ekstra Bladet har den danska riksdagens transportordförande fått besked om att en eventuell försening kan bli mellan fyra och fem år.

Den eventuella förseningen kommer bara att gälla godstransporter, eftersom problemet är järnvägen på den tyska sidan. Järnvägen är både gammal, och sedan går den över en bro från ön Fehmarn till fastlandet, som inte kan frakta gods, skriver Ekstra Bladet.

Därför måste en ny tunnel byggas istället för bron, men det projektet beräknas bli flera år försenat på grund av miljögodkännanden och klagomål, enligt Ekstra Bladet.

Därför finns det en risk att när Fehmarn Bält-förbindelsen ska öppnas 2029 är det bara personbilar och lastbilar som kan köra, men inga godståg.

Transportministeriet uppger till Ekstra Bladet att Tyskland arbetar med en ”plan B”, där bron från Fehmarn till fastlandet ska ha en lyft, så att tidtabellen hålls.

Men departementet har skrivit i ett PM från 2023 att det kommer att vara ”extremt osannolikt att godstrafiken kommer att kunna skötas på den befintliga Fehmarn Sund-bron, även om denna förstärks”.

Fehmarn Bält-förbindelsen består av en 18 kilometer lång undervattenstunnel som ska förbinda Rødbyhavn på Lolland med Fehmarn i Tyskland.

Miljardprojektet beslutades politiskt av den danska och tyska regeringen 2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109