23948sdkhjf

Infrastruktur: Stort fokus på vägunderhåll i propositionen

Regeringen vill satsa 1 171 miljarder kronor på infrastrukturen mellan åren 2026–2037. Under torsdagen presenterades infrastrukturpropositionen där strax över 350 miljarder går till vägarna.

Av de 1 171 miljarder kronorna föreslås 607 miljarder gå till ny infrastruktur, 354 miljarder till vägar och 210 miljarder till järnvägen. 

När det kommer till vägar och järnvägar, skriver regeringen i ett pressmeddelande att det ligger en stor satsning på underhållet.

”Med de föreslagna satsningarna kan allt eftersatt underhåll på vägsidan tas igen under planperioden. På järnvägen tar det längre tid att komma till rätta med det eftersatta underhållet, men medlen räcker till att återta så mycket underhåll som Trafikverket bedömt vara möjligt att hinna med under perioden”, skriver regeringen vidare.

Satsningarna på ny infrastruktur rör bland annat arbetspendling och godstrafik.

– En väl fungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera och tillväxten öka. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar. Det bidrar till ett robust och effektivt samt långsiktigt hållbart transportsystem där människors vardag fungerar och företagen kan fortsätta att driva och utveckla sin verksamhet, säger Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister, i en kommentar.

Delar ur infrastrukturpropositionen

Regeringen föreslår att den statliga planeringsramen för åtgärder i transportinfrastrukturen för perioden 2026–2037 ska uppgå till 1 171 miljarder kronor. 

Av planeringsramen föreslås 607 miljarder kronor användas till utveckling av transportsystemet. 

Av planeringsramen föreslås vidare 210 miljarder kronor avsättas till drift, underhåll och reinvesteringar av statliga järnvägar och 354 miljarder kronor till drift, underhåll och reinvesteringar av statliga vägar inklusive bärighet och tjälsäkring samt statlig medfinansiering till enskilda vägar.

Regeringen föreslår även att planeringsramen för investeringar i vissa väg- och järnvägsobjekt, för de delar där kapitalkostnaden finansieras med inkomster från trängselskatt eller infrastrukturavgifter, ska uppgå till 63 miljarder kronor för perioden 2010–2037.

Regeringen föreslår ovan en ökad beloppsgräns för namngivna investeringar i nationell plan till 150 miljoner kronor. Ökas beloppsgränsen i nationell plan bör den även ökas för länsplaner.

Källa: Regeringen

Sveriges Bussföretag kommenterar regeringens infrastrukturproposition:

– Mycket av innehållet i regeringens infrastrukturproposition är ju känt sedan tidigare då regeringen valt att presentera delar vid olika presskonferenser i närtid. Höjningen av beloppsgränsen för namngivna objekt i länsplanerna är en välkommen förändring som ger regionerna möjlighet att i större utsträckning prioritera de insatser som ger mest nytta. Mycket av den infrastruktur som behövs för att göra busstrafiken attraktiv ryms inom åtgärder i länsplanerna, kommenterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.

Skogsindustrierna skriver att de är positiva till fokuset på underhåll, men hade velat se medel till en förnyad isbrytarflotta.

– Det finns ett omedelbart behov av att stärka Sveriges isbrytarflotta. Konsekvenserna av underhållsskulden inom isbrytarflottan riskerar slå mot svensk export. Efter att riksdagen beslutat om infrastrukturpropositionen så är det viktigt att det i den efterföljande åtgärdsplaneringen tydligt avsätts medel för att förnya isbrytarflottan, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079