Kommunen testar nytt sätt att asfaltera – ska minska buller
Helsingborg i Skåne vill testa om det går att minska buller från trafiken genom att ett nytt sätt att asfaltera. Vid vanliga metoder vid asfaltering används stor stenstorlek för att nå en stark beläggning som klarar slitage från lastbilar, dubdäck och vinterväghållning. Men ju större stenstorlek, ju mer buller. Genom att minska stenstorleken från 16 millimeter till åtta millimeter på det översta lagret asfalt samt lägga en djupare förstärkning ska kommunen undersöka om man kan minska bullernivån.
– Det lågfrekventa buller vi har omkring oss dagligen, som till exempel trafikbuller, påverkar den psykiska hälsan. Därför är bullerdämpning viktigt, men det är trångt på vissa gator vilket ofta gör konventionell bullerdämpning svår. Det här kan bli ett bra alternativ om vi får ett bra resultat av testet, säger Lovisa Emilsson, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen, i pressmeddelandet.
I början kommer testet genomföras på en kortare gata där ljudnivå och slitage ska mätas under flera års tid. Om testet fungerar planerar kommunen att asfaltera om flera gator i staden.
– Genom att mäta resultatet under en längre tid kan vi utvärdera hur det här fungerar även utifrån ett driftperspektiv. Det vi gör nu ska hålla under en längre tid. Genom att vara smarta nu och till exempel lägga ledningar lite djupare än normalt hoppas vi få ett enklare och billigare underhåll senare. Det är viktigt att det håller länge, inte minst på starkt trafikerade gator som Stenbocksgatorna, där underhåll av asfalten ju påverkar framkomligheten och vardagen för många människor, säger Henrik Rosdahl, gatuingenjör på stadsbyggnadsförvaltningen.
Via metoden tror kommunen att man ska minska bullret med 2-2,5 decibel.