Ny digitaltjänst ska förebygga driftstopp
Pontus Jacobson, produktägare på Swecon, framhäver att den betydande fördelen med CareTrack är möjligheten att erbjuda kunderna förbättrad service och att minimera driftstopp. Tjänsten är en del av Volvos "Uppkopplade tjänster".
– Den viktigaste fördelen är att vi kan ge kunden bättre service samt förkorta eller förebygga driftstopp, säger Pontus Jacobsson.
CareTrack samlar in data från maskinerna, vilket gör det möjligt för Swecon att förbereda service, reparationer och mjukvaruuppdateringar i förväg. Detta innebär att servicetekniker kan ha med sig rätt reservdelar redan från början, vilket effektiviserar arbetsprocessen och minskar antalet driftstopp.
Maskinägare kan via CareTrack-portalen övervaka olika datapunkter, som till exempel felkoder.
– Med CareTrack aktiverad kan man även analysera maskinens bränsleförbrukning, driftstimmar och mycket annat genom den kostnadsfria kundportalen mySwecon, säger Pontus Jacobson.
Martin Udd, servicechef på Swecon i Borlänge, ser enbart fördelar med CareTrack.
– Det händer att en kund ringer som fått en felkod från maskinen. Då kan vi snabbt kolla vad det är. Det kan vara en struntsak, som att en säkring behöver bytas. Då löser vi det på telefonen, säger Martin Udd.
Swecon får GPS-koordinater från maskinen, vilket underlättar lokaliseringen av maskinen om den exempelvis står i en bergtäkt.
– Vi får GPS-koordinater från maskinen, så vi slipper leta efter den om den står i en bergtäkt någonstans. Det spar också tid.
CareTrack används för att proaktivt boka in service.
– När det är 100 timmar till service, tar vi kontakt med kunden. Det är smidigt och lättplanerat, både för oss och kunderna, säger Martin Udd.