Nytt forskningsprojekt ska förlänga livslängden för fordonsbatterier
Ökad cirkularitet av elfordonsbatterier kan främja både tillverkningsindustrin och bidra till ett mer hållbart samhälle. I ett nytt forskningsprojekt undersöker nu MDU möjligheterna till detta tillsammans med fordonstillverkare och elbolag. Med projektet vill man förlänga batteriernas livslängd och minska miljöpåverkan.
– Transportsektorn är en avgörande aktör för att uppnå EU:s klimatneutrala mål till 2050. Här är elektrifieringen av fordon av största vikt. Flera ton litiumjonbatterier kommer att ”pensioneras” 2030, och därför är det nödvändigt att behålla värdet på dessa elfordonsbatterier genom ett cirkulärt tillvägagångssätt. De största miljömässiga och ekonomiska fördelarna uppnås om batterier först återanvänds och sedan återvinns, säger projektledaren Koteshwar Chirumalla som är docent inom produkt- och processutveckling vid Mälardalens universitet, i pressmeddelandet.
Projektet heter Circul8, som står för smart cirkulärt batterisystem. Projektet består av tre delprojekt, gällande affärsmodeller, digital tvilling och prestationsövervakning, som alla adresserar frågan hur det går att maximera cirkularitet av elbatterier i svensk industri.
Volvo CE är ett av de medverkande företagen. Andreas Hjertström, ansvarig för forskningssamarbeten vid Volvo CE, kommenterar projektet.
– Med detta samarbete förväntar sig Volvo CE att tillgodogöra sig kunskap om cirkulära affärsmodeller och digital tjänsteportfölj kring elfordon och batterier, digital tvilling för batterier samt operativa strategier för kundernas siteoptimering för att driva intern och extern transformation för cirkularitet.
Projektet består av tre delprojekt, gällande affärsmodeller, digital tvilling och prestationsövervakning, som alla adresserar frågan hur det går att maximera cirkularitet av elbatterier i svensk industri. De tre projekten gäller hur avancerade digitala teknologier som internet of things (IoT), artificiell intelligens (AI) och molntjänster kan underlätta cirkularitet av elbatterier.
Forskningsprojektet sker även tillsammans med Epiroc Drills AB, Svealandstrafiken AB, Northvolt Revolt, ABB E-mobility, KPRO AB, IBM Svenska AB, Cling Systems AB, CanaryBit AB.