23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Digitalt samarbete och bättre byggande med ett digitalt verktyg

- vi radar upp fördelarna

När man startar ett större professionellt byggprojekt är det många moment som ska bemästras, då det är otroligt många som är inblandande i själva projektet. Därför kan det vara en bra idé att hitta alternativ till den klassiska projektgången, där man vanligtvis har ritningar och handlingar på papper, och flera versioner utspridda till olika discipliner.

Med digitala lösningar kan du göra byggprojektet mer hanterbart, då du kan samordna flera saker över samma digitala lösning. I den här artikeln går vi igenom några av de saker som är fördelen med digitala lösningar när det kommer till att planera byggprojekt och som man kan ha nytta av som involverad eller projektledare för ett byggprojekt.

  1. Samarbeta med teamet i realtid

Om du vill försäkra dig om att alla berörda medarbetare på byggarbetsplatsen är uppdaterade med vad som händer och när, så bör du hålla dig borta från papper. Du bör i stället använda dig av en digital lösning, då du ger alla parter möjlighet att hålla sig uppdaterade med den senaste informationen och de senaste handlingarna.

Du kan också bjuda in alla berörda parter till projektets lagringsplats i molnet, så de kan följa uppdateringarna i realtid. Dina kollegor kan stå på byggarbetsplatsen och se de ändringar du gör på kontoret, och omvänt. De kan även skriva kommentarer i filerna och tillgå alla dokument direkt, var de än är.

En av de viktiga fördelarna med att hålla allt digitalt, är att du kan se vem som gjort en ändring och när. Det är lätt att följa vid frågetecken, när allt finns dokumenterat och sparat.

  1. Större chans att projekten blir klara i tid

Det finns många saker att tänka på och ta hänsyn till i en byggprocess, därför kräver det också att man har ett verktyg för detta. Bluebeam Revu är ett utmärkt verktyg, till just det här. Det kan hålla reda på alla möjliga punkter, inklusive kommunikation mellan team och företag som är involverade i projektet. På så sätt kan man gå tillbaka och se vad som sades i den givande situationen eller vad man kommit överens om. Man kan också påskynda projektgranskning då verktyget fungerar i realtid, vilket är perfekt för alla parter.

Det är många steg på vägen som är förenklade och kan påskynda processen, genom att använda ett digitalt verktyg, i stället för att jobba med analoga ritningar och dokument.

  1. Förenkla alla uppgifter genom hela processen

Genom att kunna dela alla dokument och ritningar i realtid, förenklar ni processen mellan de olika parterna i projektet. Alla som har tillgång kan öppna CAD-ritningar som PDF, öppna det i Sharepoint och redigera, skriva kommentarer och göra ändringar. Och då det dokumenteras vem som har gjort vad, kan man hela tiden följa processen och upptäcka fel tidigt.

Sänd till en kollega

0.016