23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Fortsatt framåt för e-handeln

E-handeln fortsätter att växa i Sverige och allt fler bolag väljer att öppna upp sina butiker även på nätet.

Det finns dock många företag som väljer att helt gå över till nätet, vilket för med sig en hel del fördelar för den som är kunnig och gör det på ett smart vis. Samtidigt så går hela marknaden framåt och det finns inte längre samma fokus på ett par enskilda branscher som det går bra för inom e-handel. Det här kommer dock inte helt utan konsekvenser.

Allt fler nya bolag dyker upp
Tidigare har man sett en hel del begränsningar i vilka bolag som toppar listorna när det gäller omsättning. Men det senaste året så har man sett ett stort utbud av olika företag som lyckats få riktigt bra siffror. Du har till exempel företag som Tectake som säljer allt från spänningsomvandlare till fritidsprylar. Du har även företag som säljer sportprylar, mobilskal, bildelar och mer nischade företag som säljer specialiserade produkter. Simbadusa och Avesoro är två andra exempel på relativt nya företag som det gått väldigt bra för på kort tid. Mer uppenbara exempel är Matsmart som sett ett stort uppsving de senaste åren och som är helt baserade på nätet.

Det här har också öppnat upp för många mindre aktörer och tidigare småbutiker som vill bredda sin kundgrupp. Genom att vända sig till webben så når de fler potentiella kunder och kan enklare expandera till nya områden inom sin nisch.

Billigare att driva e-handelsföretag
En klar fördel som e-butikerna har är att de har mindre kostnader än fysiska butiker. De har inte samma behov av personal och lokaler. Det här sparar in på pengar och erbjuder även en till stor fördel som är avgörande: De har inte samma begränsade kundgrupp som resten av företagen i deras område har.

Genom att erbjuda sin produkt eller tjänst på nätet som kan ett företag enkelt börja locka kunder från antingen hela landet, eller hela världen. Det här leder till nya ekonomiska möjligheter för företagarna.

Samtidigt leder det här också till fördelar för kunden. Företagens lägre kostnader leder bland annat till billigare produkter när de kan erbjuda dem till ett bättre pris än fysiska butiker. Det här är såklart otroligt lockande för de kunder som är medvetna om sin ekonomi och vill spara in på onödiga utgifter. Det skadar inte heller att företagen kan erbjuda frakt så att kunderna får sina produkter direkt till sitt hem.

Sänd till en kollega

0.017