Alfa Laval öppnar högteknologiskt servicecenter
Det nya servicecentret är baserat i tyska Frechen och kommer att bli ett av världens största center för värmeväxlar. Servicecentret är hela 5200 kvadratmeter och har ett helautomatiserat rengöringssystem för värmeväxlarplattor, vilket i sin tur möjliggör kortast möjliga servicetid för bolagets kunder.
Anläggningen klassas som högteknologisk och hållbar. När anläggningen tas i drift kommer 95 procent av det vatten som används i rengöringsprocessen att återvinnas. Förväntningarna är att över tid ska 100 procent av det vatten som används kunna återvinnas.
Alfa Lavals ambition är att år 2030 kunna återvinna allt vatten som används i den operativa verksamheten. Utvecklandet av det nya servicecentret är därför ett stort steg mot att uppfylla bolagets hållbarhetsstrategi.
- Service och underhåll av installerade produkter är avgörande för att vidarutveckla partnerskapet med våra kunder. Genom att kombinera tillgänglighet, hög servicenivå och hållbara serviceprocesser ger vi kunderna ett attraktivt erbjudande som väldigt få av våra konkurrenter kan matcha, säger Joakim Vilson, chef för global sales and service på Alfa Laval.
- Dessutom har väl rengjorda plattvärmeväxlare också en positiv miljöpåverkan eftersom värmeväxlare som är i drift under perfekta förhållanden genererar mindre koldioxidutsläpp över tid, fortsätter Joakim.
Enligt beräkningar skulle 1-2,5 procent av världens koldioxidutsläpp kunna förhindras om om värmeväxlare, installerade i industriella processer, bara var ordentligt rengjorda och underhållna.