Nöjda med underhållet - vill ha mer
Så kalla är vintrarna i St. Petersburg och därför har Contianer terminal St. Petersburg beställt två specialkonstruerade kranar.
Kranarna kommer att ha energikedjor istället för traverskablar för att möjliggöra snabb drift, bättre pålitlighet och enklare underhåll. Huvudbalken kommer att ha den prövade formen av ett parallelltrapets som gör den lättare samtidigt som stelheten kan bevaras. De kommer även att ha Konecranes system för att förhindra kollision mellan bommarna.
- Vi har redan länge använt Konecranes containerkranar och vi har alltid varit nöjda med kranarnas prestanda och den utmärkta lokala servicen. Valet var relativt enkelt när det var dags att välja nya hamnkranar, säger Aleksandr Scherbinin, verkställande direktör på Contianer terminal St. Petersburg.
När de nya kranarna är i drift kommer maskinparken omfatta sex Konecranes hamnkranar och 24 Konecranes gummihjulsportalkranar.
Ordern bokades i december 2020 och de nya kranarna kommer mottas under första och andra kvartalet 2022. Kranarnas storlek och räckvidd möjliggör hantering av containerfartyg med 16 containerrader i bredd.