23948sdkhjf

Så planeras underhållet 2021

För att få trafikera och underhålla den svenska järnvägen måste man ansöka om tid i spåren. Därefter gör Trafikverket kommande års tågplan.

– Tågplanen ska möjliggöra att vi nyttjar våra spår så effektivt som möjligt. Det är vanligtvis trångt på spåren men det är viktigt att vi både kan köra tåg och samtidigt se till att vi förbättrar kvaliteten i anläggningen, säger Roberto Maiorana, trafikdirektör på Trafikverket.

För underhållets del gäller principen:

Vi prioriterar underhåll där det gör mest nytta, på större stråk och i storstadsområden. Där trafiken är som tätast får underhållsinsatserna också positiva effekter i hela järnvägssystemet.

Signaler, växlar, elkraft, ställverk, kontaktledningar – allt ska samverka för att det ska fungera. 12 000 kilometer spår med kontaktledning, 11 000 växlar och 29 000 signaler är några av alla de delar som finns i järnvägssystemet.

1678 planerade banarbeten ska genomföras 2021. Några av de större är:

Stockholm Central – stationsåtgärder, växelbyten
Stockholm Karlberg – spårbyte
Ängelholm Maria – dubbelspårsutbyggnad
Lund Malmö – fyrspårsutbyggnad
Göteborg Olskroken – ombyggnad till planskilda spår
Varberg – utbyggnad dubbelspår och tunnel
Värmlandsbanan – förberedande spårbyten
Ostkustbanan – spårbyte

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063