23948sdkhjf

Stora Bältbron underhålls med drönare

Stora Bältbron som ser till att man kommer torrskodd mellan de danska öarna Fyn och Själland öppnade för trafik 1998. Berlingske har talat med Lars Fuhr Pedersen som är teknisk chef för Sund & Bält. Det är han som driver det digitaliseringsprojekt som ska förlänga brons livslängd från 100 till 200 år.

Fast inte ensam. För drygt tre år sedan inledde Sund & Bält inledde ett samarbete med mjukvaruföretaget IBM och konsultteknikföretaget Ramböll för en omfattande digitalisering av underhållet av Stora Bältbron. 

Nu ska ingen längre behöva klättra upp i de 254 meter höga pylonerna för att sköta brons underhåll. Digitaliseringsprojektet tar istället hjälp av drönare och artificiell intelligens.

- Under de senaste tre eller fyra åren har vi arbetat intensivt med att använda digitala verktyg och omorganisera hela vår drift och underhåll, så att vi blir ännu mer digitala och använder ny teknik för att öka förutsägbarheten och bli effektivare, säger Lars Fuhr Pedersen till Berlingske och fortsätter:

- Genom artificiell intelligens kan vi också följa hur skador utvecklas, om det finns specifika platser där vi behöver gå in och underhålla. Och då kan vi också göra det betydligt billigare, effektivare och bättre än förr, när vi fick folk att klättra runt strukturerna. Att gå upp och inspektera utsidan av våra pyloner är något av en klättring. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078