Vägunderhållet - helt avgörande för skogs- och pappersindustrin
- Utan fungerande vägar skulle hela den industrin avstanna.
Det handlar om skog- och pappersindustrin. Uttalandet kommer från Robert Nyhlén på Svevia. Under de närmaste fyra åren är det just Svevia som på uppdrag av Trafikverket kommer att göra Piteås vägar säkra och framkomliga.
Och det är inte vilket underhåll som helst som krävs på de vägarna.
– Det finns flera faktorer som påverkar arbetet som vägentreprenör i Piteå. Men framförallt är det alla tunga transporter från skogsindustrin och E4, säger Robert Nyhlén, Svevia och fortsätter:
– Men det som sticker ut och verkligen präglar uppdraget är att det varje dag kommer in 200 timmerfordon på driftområdets vägar. De kommer under dygnets alla timmar, året om. Så förutom E4, så är framkomligheten på framförallt väg 373, från Arvidsjaur och väg 374, från Älvsbyn, helt avgörande för skogs- och pappersindustrin i Piteå. Utan fungerande vägar skulle hela den industrin avstanna.
Som vägentreprenör för Trafikverket är det Svevias uppdrag att sköta drift och underhåll av det statliga vägnätet året om och dygnet runt. Vintertid betyder det snöröjning och halkbekämpning. Sommartid utförs löpande underhållsåtgärder som att röja längs vägkanterna, sköta om vägtrummor, vägräcken och åtgärda enklare skador på vägarna.
Totalt omfattar driftområde Piteå 1 110 kilometer väg varav 265 är grusväg.
Kontraktet är värt cirka värt cirka 36 miljoner kronor per år och sträcker sig över fyra år med möjlighet till ytterligare två optionsår.