23948sdkhjf

Nu är nya Getingmidjan invigd

- Klockan 05:00 i morse passerade det första tåget genom nya Getingmidjan precis som det skulle.

Det konstaterade Anna Lihr som är kommunikationsdirektör på Trafikverket när hon modererade den digitala invigningen.

Trafikverket beskriver Getingmidjan som Sveriges mest trafikerade järnvägssträcka – järnvägen mellan Stockholm Central och Stockholms södra. 

- Det är viktigt att komma ihåg att åtta av tio tåg antingen har sin startpunkt eller slutar sin resa i Stockholm, sa Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.

Därmed kan man räkna ut varifrån namnet Getingmidjan kommer.

Nu har den alltså snart rustats upp.

Det har varit avstängningar under flera år och arbetet inleddes med reparations- och förstärkningsarbete. Förra sommaren byttes järnvägsbroarna över Söderström och Söder Mälarstrand. 

I sommar har järnvägsbron över Norrström bytts ut vilket var sträckans mest kritiska och komplicerade arbete. Bron är världsunik med sina åtta tätt sammanflätade växlar. 

- Ibland ska man passa på och nästan nypa sig lite i armen och påminna sig om att detta är ett historiskt tillfälle. Vi är i ett läge i Sverige där vi nästan kommer att vänja oss vid lite invigningar av järnväg och av ny infrastruktur eftersom vi satsar mer än sjuhundra miljarder kronor de kommande åren. Men det är ändå några invigningar som är alldeles speciella, naturligtvis Getingmidjan, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth och fortsatte:

- Det är den största underhållssatsningen i modern tid. Därtill också en rejäl satsning på ny järnväg. Och det kommer mera, sa han.

Att punktligheten för tågtrafiken varit bättre i år än på länge – just när det underhålls och repareras som mest var han också imponerad över.

Och om dem som arbetat med projektet sa han:

- Jag är så grymt imponerad.

Moderatorn passade på att ställa en fråga innan han lämnade scenen:

Har du någonsin varit orolig?

- Inte i detta projektet om jag ska vara ärlig, svarade ministern.

Hela upprustningen beräknas vara klar hösten 2021. Den två kilometer långa järnvägssträckan beräknas då ha en ny teknisk livslängd på 80 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089