Underhållsmässan - i lite nytt ljus
Det har varit Underhållsmässa. Inte lika många dagar som det brukar vara men de möten som ägde rum var minst lika innehållsrika som vanligt. Kanske till och med lite starkare. Det är en av de åsikter som deltagarna gett i efterhand.
- Vi får höra av både besökarna och utställarna att de hade mer tid att tala med varandra och att det var bra, säger Anna Jarnö som är Business Manager på Svenska Mässan.
Det var ett svårt besked att få att mässan behövde stänga två dagar tidigare än tänkt. Men det var också tufft dagarna precis innan när larmen om risken av att smittas av Coronavirus kom allt oftare.
- Säkerhet och hälsa för besökare och utställare är av högsta prioritet för oss och vi bevakade frågan noga med stöd från koncernledningen. Det var svårt men vi följde hela tiden Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande evenemang.
Det är också viktigt att komma ihåg att de flesta utställarna ändå var på plats, menar hon.
- Vi har haft en positiv dialog med väldigt många och det var med sorg i hjärtat som vi stängde ner. Samtidigt blev det så tydligt hur viktig mötesplatsen är och att man redan ser fram emot Underhåll 2022. Det känns fantastiskt!
En tydlig effekt av situationen där inte alla kunde vara på plats märktes redan första mässdagen. Med kort varsel fick delar av programmet ställa om och köras via länk.
- Jag brinner verkligen för det fysiska mötet mellan människor! Samtidigt blir vi alltmer digitala och kombinationen i programmet blev trots allt riktigt bra. Det digitala mötet ersätter inte det fysiska men kan absolut fungera för informations- och kompetensöverföring. Vi hade duktiga moderatorer på plats som såg till att publiken kunde interagera och ställa frågor, så att det blev det utbyte och dialog som vi hade hoppats på.
Och att det är Svenska Mässan som ska gå i bräschen för den utvecklingen ser hon som en självklarhet.
- I en kris föds nya idéer och förhållningssätt. Det gäller att ta vara på det som leder utvecklingen framåt, säger Anna Jarnö.