Första dagen på Underhållsmässan - glesare än vanligt
Vi är på plats på Underhållsmässan i Göteborg och tisdagen var första dagen. Första dagen på en mässa är alltid första dagen men denna gång var det lite glesare än normalt med besökare troligen på grund av rädslan för Coronaviruset. En del montrar stod också obemannade kanske med en skylt som berättade att företaget valt att inte delta. Antalet besökare under tisdagen var 1 056 vilket kan jämföras med 2 180 år 2018.
Skylt i monter. Foto: Martin Wänerholm
Det finns dock fortfarande gott om utställare med allt från blästring och rörmärkning till underhållssystem och nya digitala verktyg.
I en monter träffar vi Peter Karlsson från Indupro som visar olika typer av gasvarnare. Kunskapen om gasvarnare är enligt honom väldigt varierad ute hos företagen. En del vet precis vad de behöver medan andra behöver mer stöd för att förstå vilket behovet egentligen är, det går ju inte att beställa en gasvarnare som klarar allt. Det fanns även andra saker som han tyckte var viktigt lyfta fram.
– Det är fortfarande många som inte testar sina system regelbundet men det blir bättre och bättre, sa Peter.
Peter Karlsson från Indupro visade en mängd olika gasvarnare och hoppades att fler skulle börja testa sina varnare. Foto: Martin Wänerholm
Vi möter också Mathias Olsson Jergo som visar bland annat olika momentverktyg. De jobbar mycket med bland annat kärnkraftsindustrin men även andra processindustrier. Han hoppas att det ska bli en del besökare även om det kanske inte blir som en vanlig mässa. De har dragit ned på bemanningen i montern.
Mathias Olsson på Jergo visar ett verktyg för att lossa bultar vid till exempel järnvägsräls. Foto: Martin Wänerholm
Mässan innehåller också ett antal föredrag. Vi håller dagliga föredrag och under tisdagen intervjuade vår reporter Martin Wänerholm Robert Werling Preem och Mats Eliasson Trivalo.Robert berättade att Preem nu står inför en stor utmaning där de ska ställa om från fossila råvaror till förnyelsebara vilket inte alltid är så lätt, de ny råvarorna sliter mycket mer på anläggningen och de måste därför tänka annorlunda kring sitt underhåll för att bli bättre.
– Vår högsta nivå är mycket bra men vår lägsta nivå behöver bli bättre, säger Robert.
Därför samarbetar de nu med Trivalo för att analysera sitt underhållsbehov och kunna prioritera rätt åtgärder.
Mats menar att mycket handlar om att ta fram data och kvalitetssäkra denna. Men allt handlar inte om data. Det handlar även om att tillsätta resurser och säkerställa att företaget är optimalt organiserat för att lyckas med sitt underhåll.
Den intervju vi skulle gjort under onsdagen med Martin Kwasniewski är inställd. På torsdag är vi dock tillbaka igen.
Ett annat föredrag vi lyssnade på första dagen var Håkan Holmgren, vd och grundare, CheckProof. De har utvecklat en app för att underlätta underhållsarbetet. Med hjälp av den kan arbetsorder direkt skickas ut till rätt person, det finns möjlighet att lägga till bilder som visar vad som ska göras. Den som är ute i verksamheten kan å sin sida fotografera problem i verksamheten, lägga till kommentarer och skicka iväg in i systemet så att det kan tas hand om rätt. Han menade att det kommer fler och fler liknande verkty.
– Det är viktig att tänka på användarvänligheten och att verkligen välja den enklaste varianten.