Debatt: Ingen ska behöva dö på jobbet
De är båda lokförare tillika huvudskyddsombud respektive styrelseledamot i Seko. Monika Roll och Hans Johansson skriver i en debattartikel i Sekotidningen om hur järnvägsunderhållet påverkar lokförarnas och banarbetarnas liv och arbete.
"I förra veckan miste ännu en person sitt liv på arbetet. En spårsvetsare anställd av Strukton rail blev påkörd av ett pendeltåg och avled av sina skador. Detta är givetvis en oerhört tragisk händelse. Inte bara för de anhöriga till den omkomna utan också för den personal som tjänstgjorde på pendeltåget och för järnvägsbranschen i stort. Detta ska inte få inträffa då det finns regelverk om och hur arbeten i spårmiljö ska vara säkra för alla inblandade."
Debattörerna skriver att löpande underhåll inte åtgärdas förrän lokförarna anmält ett flertal gånger och att planerat underhåll skjuts på framtiden.
De menar att statistiken visar hur det förebyggande underhållsarbetet bortprioriterats till förmån för det betydligt dyrare akuta och felavhjälpande arbetet.
"Från 2002-2014 ökade kostnaderna för järnvägsunderhållet från 2,8 till 6 miljarder kronor. Detta samtidigt som 85 procent av alla förseningar på järnvägen grundar sig i infrastrukturfel...Förseningarna på järnvägen kostar samhället omkring 5 miljarder per år."
De menar att det förebyggande arbetet var högre prioriterat innan järnvägsunderhållet avreglerades – trots att SJ kanske inte var den mest effektiva organisationen. Men som det är nu gör kraven på vinstmaximering att man åsidosätter säkerhetstänket.
"Stressen att utföra spårarbeten snabbt resulterar också i att underhållsentreprenörerna ibland inte genomför säkerhetsåtgärder som att kortsluta spåren, sänka hastigheten, spärra trafiken eller placera ut mycket väl synliga tågvarnare längs spåren för att varna de som genomför ett lättare spårarbete när ett tåg är på väg mot platsen."
Avslutningsvis skriver Monika Roll och Hans Johansson att det vore bättre för lokförarna med ett återreglerat järnvägsunderhåll.
"Säkerheten måste prioriteras högre på järnvägen även om det tar tid och kostar. Ingen ska behöva dö på jobbet. Ingen ska heller behöva sluta med sitt jobb på grund av att den varit med om en så traumatiserande händelse att den aldrig blir sig själv igen. I synnerhet inte om händelsen hade kunnat förebyggas och undvikas."