23948sdkhjf

Stockholmsprofilen nyrenoverad

Om du saknat den välkända profilen av Sank Erik utanför Vasamuseet kan du snart glädja dig. Inom kort ska den legendariska isbrytaren åter ligga vid sin pir vid promenadstråket utmed Djurgården.

Isbrytaren Sankt Erik byggdes 1915 på Finnboda Varf. Det var Sveriges första havsisbrytare som kunde hålla skärgårdslederna in till staden öppna. År 1977 togs Sankt Erik ur bruk och blev museifartyg.

Sedan i december har hon legat i den stora dockan på Stockholms reparationsvarv på Beckholmen. En rad omfattande åtgärder har genomförts. Eller vad sägs om att 100 kvadratmeter stål bytts ut?

Fartyget är ett av få av denna storlek och ålder som fortfarande kan köras för egen maskin. Ambitionen med plåtbyten och andra reparationsinsatser är att Sankt Erik ska fortsätta vara klassat för trafik i Stockholms skärgård. Det innebär att hon förutom att vara ett av de välbesökta museifartygen vid piren kan användas för chartrade turer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078