Så ytbehandlas nya Hisingsbron
Det stora brobygget mellan Göteborg och Hisingen kommer på plats bit för bit. Nu laddar Midroc Alucrom för att måla cirka 32 000 kvadratmeter stål.
Under nästa år ska nya Hisingsbron stå klar, fram till dess jobbar ett tiotal anställda från Alucrom på att reparationsmåla de skador som uppkommit under transport och montage av stålsektionerna från Spanien.
– Den färdiga bron kommer att ha fem färgskikt på tillsammans 320 µm tjocklek. Beläggningen kommer att uppfylla korrosivitetsklass C5-M och beräknas klara 40 år med enbart mindre bättringsmålning innan total ommålning blir nödvändig. Vi använder ett väl beprövat färgsystem som varit i bruk de senaste 20 åren säger Thomas Johansson, Alucroms affärsområdeschef för entreprenad.
Alucrom använder sig i ett första steg av zinkrik grundfärg, därefter epoxifärg och avslutande ytskikt i polyuretan.
Vid slutmålning kommer liftar att användas på de delar av bron som går över fast mark. Där älven flyter under, finns det i brokonstruktionen fästen för att kunna montera en hängställning. Även när slutmålningen ska göras kommer bron att byggas in.
– Alucrom prioriterar kvalitet, även om en inbyggnad av bron inte är nödvändig, så gör vi detta för att säkerställa att bilar och byggnader i närheten inte ska få stänk på sig, säger Thomas Johansson.