Jonerna besegrar dammet
Genom att jonisera det finkorniga och farliga dammet, klumpar det ihop sig och riskerna för personal och kringboende att få damm i sig minskar. Det är komprimeringsteknikföretaget Bomags bidrag i kampen mot dammet.
– Dammskyddet fungerar och gör stor skillnad jämfört med asfaltsfräsar som inte har det här systemet, berättar Stefan Åkerström som är ansvarig för Bomag sale & support hos Söderberg & Haak maskin.
Kvartsdamm kommer från våra vanligaste bergarter som sandsten, granit och gnejs. Dubbdäck skapar kvartsdamm i våra städer, när dubbarna sliter ner vägbanorna. Kvartsdamm bildas också i miljöer där bergmaterial krossas eller bearbetas till exempel betongindustrin, byggmaterialindustrin, i gruvor, på byggarbetsplatser och vid fräsning av asfalt.
Allra farligast är det finkorniga dammet, det respirabla kvartsdammet som vid inandning kan nå längst ner i luftvägarna och även ut i blodomloppet.
Vid asfaltsfräsning kommer kvartsdammet från stenen i asfalten. Bomags teknik för att reducera dammet går till såhär:
Maskinens frästrumma och transportbandet som för upp det frästa materialet på lastbilar är inkapslade med plåtar. Ett fläktsystem svarar för det önskade flödet av luft med dammet.
På ovansidan av transportbandets hölje sitter Bomags system som får det finkorniga materialet att klumpa ihop sig till grövre partiklar. Det sker med hjälp av elektriskt laddade elektroder. Elektroderna laddar det passerande dammet positivt. Samtidigt är den undre delen av höljet negativt laddat, vilket får finpartiklarna att dras nedåt och klumpas ihop med det grövre materialet på bandet.
Resultatet är att mer än 80 procent av finpartiklarna tas bort och det ihopklumpade dammet ramlar ned i det övriga fräsmaterialet på lastbilsflaket.